CNG vagy LPG?
2013. július 28. | Írta: Késmárki Mátyás
Bár Magyarországon az LPG vitatható túladóztatása miatt a CNG üzemanyag sokkal gazdaságosabb, mint az LPG, azért a világon továbbra is rendkívül népszerű mindkét üzemanyagfajta.
Van egy viszonylag egyszerű és megbízható eszköz arra, hogy a két üzemanyag népszerűségét úgy vizsgáljuk, hogy nem csak a valódi felhasználási adatokat, hanem az emberek jövőbeli érdeklődését is megszondázzuk: ez pedig a Google Trends.

Mi a különbség az LPG és a CNG között?
Egy kis összefoglaló azoknak, aki nem mozognak otthonosan az LPG-CNG témakörben:
Összetétel
CNG: metán, azaz 1 szénatomos molekulák
LPG: propán és bután, azaz 3 és 4 szénatomos molekulák
Előállítás
CNG: földgáz bányászat, biogáz üzemek
LPG: kőolaj bányászat, olajfinomítás
Szárazföldi szállítás
CNG: csővezetéken, ritkán teherautón palackokban
LPG: tartálykocsival
Jellemző nyomás teletöltött üzemanyagtartályban
CNG: 200 bar
LPG: 7 bar
Összefoglalás
Az LPG előnyei:
- kis nyomáson tárolható nagy mennyiség a járművekben
- egyszerű elosztó-struktúra közutakon, vezeték építés nem szükséges
- olcsó töltőállomás-technológia
A CNG előnyei:
- hosszú távon jelentősen alacsonyabb árak
- olcsó szállítási költségek, ha már van gázvezeték
- a töltőállomásokon nincsenek készletezési problémák
Trend vizsgálatok világszerte
Először vizsgáljuk meg, hogy világszerte hogyan is alakul az LPG-CNG trend:
Jól látható az LPG iránti érdeklődés állandó volta, emellett pedig 2009 óta stabilan növekszik az érdeklődés a CNG iránt. Jelen pillanatban a 2009-es 20-80%-os érdeklődési arány helyett egy 30-70%-os érdeklődési arányt regisztrált a Google. Ekkora arányváltozás 5 év alatt jelentősnek tekinthető.
Országok szintjére lebontva, világtérképen ábrázolva egy nem is olyan meglepő ábrát kapunk a két üzemanyag-fajtára:

Érdeklődés intenzitása a CNG iránt

Érdeklődés intenzitása az LPG iránt
Néhány szembeszökő adat:
- Nagy-Britanniában, Lengyelországban és Törökországban igen erős az érdeklődés az LPG iránt a CNG-vel szemben
- Az Egyesült Államokban a CNG vezet
- Indiában, Pakisztánban és Thaiföldön a legnagyobb az érdeklődés világszerte a CNG iránt
Vizsgáljuk meg Lengyelországot, ami Európában lassanként az LPG "hazájának" tekinthető, letaszítva a trónról az olaszokat:
Lengyelország
Jól látható, hogy Lengyelország az LPG lázában ég, valószínűleg a lakosság igen nagy részét foglalkoztatja az olcsóbb alternatív üzemanyag. A CNG iránti érdeklődés 2012-ben kissé megnőtt a lengyeleknél, de mára stabilizálódott, növekedés nem látható.
Franciaországban viszont a CNG időnként nagyon előtérbe kerül:

Franciaország
Itt a CNG erőteljes felfutását, és az LPG stagnálását látjuk.
Az elmúlt 5 évben Magyarországon pedig ez történt:
Magyarország
Meglepő, hogy a 2010-es időszak előtt a Google-nél a "nem mérhető" kategóriába tartozott a CNG Magyarországon. Valószínűleg jól látható az LPG-adóemelés hatása 2012 végén: az érdeklődés drámaian visszaesett ez iránt az üzemanyag-fajta iránt.
A Google Trends lehetőséget ad arra is, hogy megvizsgáljuk, Magyarország melyik régiói dominálnak a CNG és az LPG iránti érdeklődésben. Nagy meglepetésre nem kell számítani:
LPG iránti frekventált érdeklődés: a sötétebb a nagyobb
CNG iránti frekventált érdeklődés: a sötétebb a nagyobb
Ami miatt talán egy kicsit mégis meglepő a fenti CNG-s ábra: a három magyarországi közforgalmú töltőállomás közül a győri úgy tűnik olcsó árai ellenére sem keltettette fel a környéken élők érdeklődését. A szegedi és a budapesti kút hatása viszont nyilvánvaló.
Az LPG pedig egyértelműen Bács-Kiskun, Győr-Moson-Sopron és Borsod-Abaúj-Zemplén megyékben a legnépszerűbb. Ez azért érdekes, mert három alapvetően különböző helyzetű megyéről van szó.
Mit hoz a jövő?
Az autógáz sokáig egyfajta hobbinak számított, ami az egyes országok üzemanyag-felhasználását érdemben nemigen befolyásolta, csak statisztikai hibahatáron belüli mennyiségnek tekintették. Az autógyártók félszívvel támogatták a "gázosítást", és a kereskedők sem jeleskedtek a gázos járművek értékesítésében.
A világpiaci energiaár-trendek azonban most már nagyon ráirányították a figyelmet a gáz közlekedési célú felhasználására. Olyannyira, hogy elemzők azt sem tartják elképzelhetetlennek, hogy egyszer a CNG közel kizárólagossá is válhat a szállítmányozásban az olcsó árak és az alacsony környezetszennyezés miatt.
Elemzésünk azt mutatta, hogy a világ majdnem minden táján fokozódik az érdeklődés a CNG iránt, és a tömeges eltrejedés Magyarországon is inkább csak évek, és nem évtizedek kérdése.
További olvasnivaló:
- A CNG rövid időn belül kiszoríthatja a gázolajat a Citigroup elemzői szerint
- CNG piacelemzés
- Az első CNG-s kamion Magyarországon
- CNG hírek
- CNG tudástár