CNG vagy LPG?


2013. július 28.   |   Írta: Késmárki Mátyás


Bár Magyarországon az LPG vitatható túladóztatása miatt a CNG üzemanyag sokkal gazdaságosabb, mint az LPG, azért a világon továbbra is rendkívül népszerű mindkét üzemanyagfajta.

Van egy viszonylag egyszerű és megbízható eszköz arra, hogy a két üzemanyag népszerűségét úgy vizsgáljuk, hogy nem csak a valódi felhasználási adatokat, hanem az emberek jövőbeli érdeklődését is megszondázzuk: ez pedig a Google Trends.

trends_world.png


Mi a különbség az LPG és a CNG között?

Egy kis összefoglaló azoknak, aki nem mozognak otthonosan az LPG-CNG témakörben:

 

Összetétel

CNG: metán, azaz 1 szénatomos molekulák
LPG: propán és bután, azaz 3 és 4 szénatomos molekulák

 

Előállítás

CNG: földgáz bányászat, biogáz üzemek

LPG: kőolaj bányászat, olajfinomítás

 

Szárazföldi szállítás

CNG: csővezetéken, ritkán teherautón palackokban

LPG: tartálykocsival

 

Jellemző nyomás teletöltött üzemanyagtartályban

CNG: 200 bar

LPG: 7 bar

 

Összefoglalás

Az LPG előnyei:

  • kis nyomáson tárolható nagy mennyiség a járművekben
  • egyszerű elosztó-struktúra közutakon, vezeték építés nem szükséges
  • olcsó töltőállomás-technológia

 

A CNG előnyei:

  • hosszú távon jelentősen alacsonyabb árak
  • olcsó szállítási költségek, ha már van gázvezeték
  • a töltőállomásokon nincsenek készletezési problémák

 

Trend vizsgálatok világszerte

Először vizsgáljuk meg, hogy világszerte hogyan is alakul az LPG-CNG trend:

 

trends_world_2.png

 

Jól látható az LPG iránti érdeklődés állandó volta, emellett pedig 2009 óta stabilan növekszik az érdeklődés a CNG iránt. Jelen pillanatban a 2009-es 20-80%-os érdeklődési arány helyett egy 30-70%-os érdeklődési arányt regisztrált a Google. Ekkora arányváltozás 5 év alatt jelentősnek tekinthető.

 

Országok szintjére lebontva, világtérképen ábrázolva egy nem is olyan meglepő ábrát kapunk a két üzemanyag-fajtára:

 

 

trends_world_cng.png
Érdeklődés intenzitása a CNG iránt

 

 

 

trends_world_lpg.png
Érdeklődés intenzitása az LPG iránt

 

Néhány szembeszökő adat:

  • Nagy-Britanniában, Lengyelországban és Törökországban igen erős az érdeklődés az LPG iránt a CNG-vel szemben
  • Az Egyesült Államokban a CNG vezet
  • Indiában, Pakisztánban és Thaiföldön a legnagyobb az érdeklődés világszerte a CNG iránt

 

Vizsgáljuk meg Lengyelországot, ami Európában lassanként az LPG "hazájának" tekinthető, letaszítva a trónról az olaszokat:

 

trends_poland.png

Lengyelország

 

Jól látható, hogy Lengyelország az LPG lázában ég, valószínűleg a lakosság igen nagy részét foglalkoztatja az olcsóbb alternatív üzemanyag. A CNG iránti érdeklődés 2012-ben kissé megnőtt a lengyeleknél, de mára stabilizálódott, növekedés nem látható.

 

Franciaországban viszont a CNG időnként nagyon előtérbe kerül:

 

 

trends_france.png
Franciaország

 

 

Itt a CNG erőteljes felfutását, és az LPG stagnálását látjuk.

 

Az elmúlt 5 évben Magyarországon pedig ez történt:

 

trends_world.png

Magyarország

 

Meglepő, hogy a 2010-es időszak előtt a Google-nél a "nem mérhető" kategóriába tartozott a CNG Magyarországon. Valószínűleg jól látható az LPG-adóemelés hatása 2012 végén: az érdeklődés drámaian visszaesett ez iránt az üzemanyag-fajta iránt.

 

A Google Trends lehetőséget ad arra is, hogy megvizsgáljuk, Magyarország melyik régiói dominálnak a CNG és az LPG iránti érdeklődésben. Nagy meglepetésre nem kell számítani:

 

trends_hu_lpg.png

LPG iránti frekventált érdeklődés: a sötétebb a nagyobb

 

trends_hu_cng.png

CNG iránti frekventált érdeklődés: a sötétebb a nagyobb

 

Ami miatt talán egy kicsit mégis meglepő a fenti CNG-s ábra: a három magyarországi közforgalmú töltőállomás közül a győri úgy tűnik olcsó árai ellenére sem keltettette fel a környéken élők érdeklődését. A szegedi és a budapesti kút hatása viszont nyilvánvaló.

 

Az LPG pedig egyértelműen Bács-Kiskun, Győr-Moson-Sopron és Borsod-Abaúj-Zemplén megyékben a legnépszerűbb. Ez azért érdekes, mert három alapvetően különböző helyzetű megyéről van szó.

Mit hoz a jövő?

Az autógáz sokáig egyfajta hobbinak számított, ami az egyes országok üzemanyag-felhasználását érdemben nemigen befolyásolta, csak statisztikai hibahatáron belüli mennyiségnek tekintették. Az autógyártók félszívvel támogatták a "gázosítást", és a kereskedők sem jeleskedtek a gázos járművek értékesítésében.

 

A világpiaci energiaár-trendek azonban most már nagyon ráirányították a figyelmet a gáz közlekedési célú felhasználására. Olyannyira, hogy elemzők azt sem tartják elképzelhetetlennek, hogy egyszer a CNG közel kizárólagossá is válhat a szállítmányozásban az olcsó árak és az alacsony környezetszennyezés miatt.

 

Elemzésünk azt mutatta, hogy a világ majdnem minden táján fokozódik az érdeklődés a CNG iránt, és a tömeges eltrejedés Magyarországon is inkább csak évek, és nem évtizedek kérdése.

 

További olvasnivaló: