A CNG rövid időn belül kiszoríthatja a gázolajat a Citigroup elemzői szerint


2013. július 07.   |   Írta: Késmárki Mátyás


A napokban számolt be a Portfolio.hu hírportál arról, hogy a Citi elemzői az üzemanyagként felhasznált földgáz (CNG és LNG) gyors előretörését, mi több, akár urakoldó technológiává válását jósolják.

portfolio_benzgaztart-20130619.png
Forrás: Portfolio.hu


Mint azt bizonyára olvasóink is érzékelték, a gáz árának emelkedése bár folyamatos, mégis lényegesen elmarad a gázolaj árának az utóbbi évtizedben történt kitörésétől. Az olló egyre szélesebbre nyílt a két energiahordozó között, így míg korábban elsősorban környezetvédelmi szempontokkal támasztották alá egy-egy CNG-s projekt számításait, ma egyre inkább elegendő pusztán a költségek és megtakarítások kalkulációja.

A háttérben az új gázkitermelési technológiák állnak

A gázkitermelésben régóta ismert technológia a palagáz bányászat (erről itt lehet olvasni a Wikipédián), azonban jellege miatt az elterjedése viszonylag sok időbe került. Mostanra azonban - főként Észak-Amerikában - a kitermelés már olyan méreteket öltött, hogy az Egyesült Államok már nettó energia exportőrré vált, ami 1-2 évtizede még elég valószínűtlennek tűnt.

 

A piacokon megjelenő nagy mennyiségű palagáz, illetve a gázkitermelő országok politikai stabilitása (összehasonlítva a sok instabil "olaj-országgal"), kitermelésének biztonsága miatt a földgáz ára jól kiszámítható. Hosszabb távon kisebb emelkedés vagy az árak stagnálása várható.


Szegeden is jócskán nyereséges már a CNG

Bár Magyarországon a gázárak jótékony csökkenését kevéssé éreztük, de a gázolaj áremelkedését ugyanúgy megszenvedte a magyar közlekedési szektor, mint bárhol máshol a világon. Itthon a CNG elterjedését - a kevés kút és nehezen elérhető jármű mellett - sokáig az is akadályozta, hogy magas jövedéki adó terhelte. A járulékos költségeket figyemembe véve a szegedi Tisza Volán mérései szerint a CNG-s buszközlekedés kb. 2008-ig valamivel drágább volt, mint a gázolaj alapú.

 

2008-ban történt a trendfordulás, azóta a CNG-s üzemeltetés évről évre egyre kedvezőbb lett a gázolajjal szemben.Eközben rengeteg új jármű (személygépkocsik, teherautók, buszok) jelent meg CNG hajtással, így ma a jármű oldalon is kezd kialakulni egy erős kínálati piac.

 

Forgatókönyvek a jövőről

A Citi elemzései szerint a CNG technológiára való váltást egyre több tényező erősíti. Egy idő után a folyamat felgyorsul, majd a telítettséghez közelítve egy S alakú görbét ír le. Hasonló játszódott le a gázolaj esetében, ami az 1950-es években még marginális szerepet játszott a fuvarozásban, a '70-es években viszont már egyeduralkodóvá vált.

 

További olvasnivalók: