Az európai CNG piac alakulása


Partnereink kérésére közzétesszük piaci elemzéseinket, amelyeket főként az NGVA adatai alapján készítettünk. A számok egyértelműen mutatják, hogy a CNG megállíthatatlan Európában is. Magyarországon sok-sok éven keresztül nem történt semmi, de ennek vége: a fejlődés végre nálunk is elkezdődött.

cng_annual_consumption_europe.png
1. ábra


Elemzéseink szerint a CNG technológia jelenleg felfutóban van, mind a járművek, mind a töltőállomások száma, mind az üzemanyagfogyasztás lendületesen, töretlenül emelkedik.

A CNG-felhasználás mértéke


Az 1. ábrára nézve látható, hogy a CNG felhasználás Európában egyértelműen növekvő tendenciát mutat. Ezzel éppen ellentétes trend zajlik le a benzin és a gázolaj piacán, ahol 2008 óta a fogyasztás stagnál vagy zsugorodik. A 2008-as válság minden bizonnyal felgyorsította a CNG terjedését a világon, hiszen főként gazdasági, és kisebb részben környezetvédelmi okokból lett ilyen népszerű. Válságban, recesszióban a tapasztalatok szerint a költségmegtakarítási lehetőségek mindig felértékelődnek.

Számszerűen az adatok, vagyis Európa teljes CNG felhasználása évente kilogrammban számolva:

2008 2009 2010 2011
1 556 249 654 2 151 638 992  2 339 316 000  2 477 664 000 

Nem meglepő, hogy ehhez nagyjából hasonló képet mutat a földgáz- vagy biogázüzemű járművek száma. Azaz a megnövekedett felhasználás mögött nem az egyes felhasználók többlet-kereslete, hanem új felhasználók belépése áll.

CNG-s járművek száma


Bár az NGVA statisztikái minden európai országról tartalmaznak adatokat, mi jobbnak láttuk kiválasztani néhány országot, hogy elemzéseink egyszerűbbek és jobban átláthatóak legyenek. Az olvasó azonban meggyőződhet arról, hogy a számok Európa egyetlen országában sem alakulnak jelentősen másként. Részletes, mindenre kiterjedő (ám néha kissé megbízhatatlan) statisztikai adatokat itt találhat:

http://www.ngvaeurope.eu/statistical-information-on-the-european-and-worldwide-ngv-status

Az általunk kiválasztott országok:
  • Olaszország - mert vitathatatlanul élen jár a CNG elterjesztésében Európában
  • Németország - mert az egyik legnagyobb kúthálózattal rendelkezik, és mert a német autógyártók erősen pártolják a CNG-t
  • Svédország - mert fejletlen földgáz-hálózata ellenére rendkívül elöl jár a CNG-ben, ami náluk 60%-ban biogáz alapú
  • Csehország - mert a fejlődés nagyon hasonló a magyarországihoz, és mert első kézből kapjuk a cseh adatokat
  • Magyarország - mert itt reméljük a CNG legnagyobb arányú fejlődését rövid időn belül

 

Az egyes országok jármű állományáról készült áttekintő táblázat:

 

   2008 2009
2010
2011
 Magyarország  72 72
87
322
 Csehország  1 278 1 945 2 428  3 477
 Svédország  16 900 23 124 32 000 40 029
 Németország  76 747 84 850 91 890 96 215
 Olaszország  523 100 676 850 730 000 779 090
 Európa összesen
 953 548 1 299 777  1 361 475 1 567 621

Grafikonon szemléltetve:

cng_vehicles_2008_2011.png
2. ábra

Feltűnhet, hogy a magyarországi adatok igen pontatlanok. Ma óvatos becslések szerint ezernél is több (vagy akár több ezer) földgázhajtású autó futhat Magyarországon, azonban pontos, hivatalos adatok nem állnak rendelkezésre. Emellett az évtizedekkel elmaradott szabályozás következtében köztudottan nagyon sok hazánkban a házilagos CNG-"töltőállomás", amelyeknek a CNG felhasználását lehetelen bármilyen statisztikában kimutatni.

CNG töltőállomások


És akkor most térjünk is át a töltőállomás-hálózat kérdésére. Itt viszonylag pontos adatokkal dolgozunk, amelyek a közforgalmú töltőállomásokat írják le.

Számszerűen:
  2008 2009
2010
2011
 Magyarország 2
2
2
3
 Csehország 20
25
32
49
 Svédország 92
104
120
179
 Olaszország 654
721
786
857
 Németország 800
860
900
920
 Európa összesen
2430
2510
2631
3242

cng_stations_per_country.png
3. ábra

A 3. ábrán hasonló növekedési dinamika figyelhető meg, mint a járművek és a gáz eladások terén. Érdekes látni ahogy a Csehországot ábrázoló zöld hasáb mintegy "kinő a földből": Csehország ma már komoly tényező Európa CNG töltőállomás-térképén, míg 2008 előtt még csak marginális szereplő volt, ahogyan ma Magyarország

Ez a három tényező:
  • járművek száma
  • közlekedésben eladott gáz mennyisége
  • töltőállomások száma

 

a technológia sajátosságai miatt mindig hasonló fejlődést mutat. Egyik tényező erősödése általában a másik két tényező erősödésével jár együtt: új töltőállomás megnyitása nagyon hamar megjelenő új CNG-s autókat jelent, míg a CNG-s autók értékesítése a töltőállomás-hálózat gyors bővülését hozza magával. Mindkét esetben növekszik az eladott gáz mennyisége is. A CNG (gáz) árának megfelelő "beállításával" pedig mind a járműparkot, mind a töltőállomás-hálózatot hamarosan bővülni látjuk.

 

Eladott mennyiségek töltőállomásonként

Mivel az egyes országokban rendelkezésre áll a közforgalmú töltőállomások száma, valamint az autósok által megvásárolt CNG mennyisége, így könnyen ki tudjuk számítani, vajon milyen mennyiségeket ad el átlagosan egy CNG töltőállomás egy országban.

Az adatok számszerűen (2011):
  Töltőállomások Havi eladott CNG összesen (kg)
Átlagos havi eladás egy töltőállomáson (kg)
 Csehország 49 770 000
15 714
 Magyarország 3 70 000
23 333
 Németország 903 18 410 000 20 388
 Olaszország 858 50 750 000 59 149
 Svédország 179 8 106 000
45 285

Feltűnő lehet, hogy a feltörekvő Csehországban miért ilyen kevés az egy töltőállomásra jutó havi értékesítés. A válasz igen egyszerű: az újonnan nyílt töltőállomások esetén a környékbeli autópark még nem bővült eléggé. Ez azonban nem tart sokáig: a 2-3 éve nyitva tartó töltőállomásokon már bőven meghaladja a napi 500 kg-ot a vásárolt CNG mennyisége.

Olaszországban egy átlagos töltőállomás 2000 kg-ot ad el naponta, de Svédországban sem sokkal kevesebbet. Ez persze csak egy átlag, hiszen egyes régebbi, nagyobb töltőállomások ennél sokkal többet (akár a többszörösét is) értékesítenek naponta, míg sok a kisebb teljesítményű egység, amely a kevésbé frekventált helyeken üzemel. (Megjegyzés: napi 4-5000 kg eladásához persze már igen nagy teltesítményű kúttechnika kell, legalább 4-6 párhuzamosan működő kútoszloppal, 5-600 Nm3/h teljesítményű kompresszorokkal)

Szemléletesen, grafikonon ábrázolva:

cng_average_monthly_sales_per_station.png
4. ábra

CNG árak

Elérkeztünk a legfontosabb szemponthoz: legyen bármilyen hatékony, környezetkímélő technológia a CNG, semmiképpen sem futna Európa útjain ma másfél millió CNG-s jármű, ha nem volna jóval olcsóbb, mint a benzin, a gázolaj vagy az LPG.

 

Szerencsére itt is viszonylag pontos adatokkal szolgálhatunk, az üzemanyagok árát több forrásból is beszerezhetjük évekre visszamenőleg. A mintavételek ideje és helye, a statisztikai módszer nyilván sokat számít, de ezektő függetlenül a trend rendkívül látványosan megjelenik

 

Nagyon fontos kérdés, hogy a CNG árakat mivel hasonlítjuk össze. Viszonylag gyakran fordul elő, hogy a benzin árakkal mérik össze a CNG-t, azonban ez az összehasonlítás hamis. A viszonylag költséges CNG technológiát legtöbbször azok választják - magánszemélyek és vállalatok - akik sokat autóznak. Akik viszont sokat autóznak, azok eddig is többnyire gázolajjal jártak, nem benzinnel. Ezért a CNG-t inkább a gázolajjal érdemes összehasonlítani, mint az utána következő második legolcsóbb üzemanyaggal.

 

Köztudott, hogy hasonló menettulajdonságú járművek kb. ugyanannyit fogyasztanak gázolajból (liter), mint CNG-ből (kilogramm). Emiatt a szerencsés egybeesés miatt a gázolaj literenkénti, és a CNG kilogrammonkénti ára egymás mellé tehető, és közvetlenül összehasonlítható, átváltásra nincs is szükség.

 

 

Gázolaj árak 2009-2012 között (EUR / liter):

 

  2009
2010
2011
2012
Olaszország 1,12
1,29
1,66
1,88
Csehország 1,15
1,25
1,40
1,54
Németország 1,11
1,27
1,49
1,71
Magyarország 0,93
1,20
1,38
1,51
Svédország  1,12  1,36  1,63  1,76

Grafikonon ábrázolva:

diesel_prices_2009_2012.png
5. ábra

Az emelkedési dinamikát legtöbb olvasónk (aki még nem CNG-vel jár) a saját zsebén is érzi, az elmúlt évek áremelkedése az üzemanyag-piacon úgy tűnik - válság ide vagy oda - nem törik meg.

Ezzel össze tudjuk vetni a CNG árának alakulását az elmúlt 4 évben (EUR / kg):

  2009
2010
2011
2012
Olaszország 0,87
0,91
0,91
0,91
Csehország 0,90
0,90
0,99
0,99
Németország 1,00
1,00
1,06
1,06
Magyarország 0,46
0,80
1,00
1,00
Svédország 1,41
1,86
1,83
1,83

A magyarországi árakat a három hazai közforgalmú töltőállomás eladási árainak átlaga alapján számítottuk ki.

Az ehhez tartozó grafikon:

cng_prices_2009_2012.png
6. ábra

Ránézésre nagyon szembetűnő a CNG árának stabilitása. Az árak ugyan jelentősen eltérnek Európa különböző területein (Svédországban például a költségesebb biogáz-tisztítási technológiát kell alkalmazni a földgáz-hálózat fejletlensége miatt), de a gázolaj-árakkal összevetve a CNG rendkívüli stabilitást mutat. Leszögezhetjük, hogy a CNG-vel közlekedők nem csak az alacsony árakat, de a sokkal nagyobb árstabilitást is élvezhetik.

Hogy még tisztábban lássunk ebben a kérdésben, közös grafikonon ábrázoljuk a gázolaj és a CNG árakat:

diesel_cng_prices_comp_2009_2012.png
7. ábra

Ezen az ábrán jól kivehető a két, igen eltérő folyamat: a CNG ára stabil maradt, míg a gázolaj ára meredeken emelkedett.

Összefoglalás


A fentiek alapján jól látható, hogy ami a CNG piacán folyik, az semmiképpen sem egy buborék kialakulása. A technológia - a válság ellenére - nagy léptekkel foglalja el helyét a piacon. Párhuzamosan a földgáz sikeresen szorítja vissza a jóval kiszámíthatatlanabb árú, és a környezetre, egészségünkre összehasonlíthatatlanul nagyobb veszélyt jelentő gázolajat a közlekedésben.

A földgáz, mint üzemagyag használata nemcsak sokkal olcsóbb és kiszámíthatóbb, de sokkal jobban kommunikálható is. A gázszolgáltatók úgy tudják eladásaikat növelni, hogy a környezetszennyezés nem nő, hanem csökken: egyik szénhidrogén váltja ki a másikat, és eközben a károsanyag-kibocsátás akár 95%-kal is csökken.

Külön szerencse, hogy Magyarország számottevő földgáz-készletekkel rendelkezik, így mondhatjuk, hogy a CNG-re való átállással energiafüggőségünk is csökkeni fog valamelyest.

További olvasnivalók: