Mi a CNG?


A CNG jelentése: Compressed Natural Gas, azaz sűrített földgáz. A járműiparban és a közlekedésben világszerte gyorsan terjedő új, sokat ígérő üzemanyagfajta.

A földgáz Magyarországon mindenhol jelen van: szinte minden faluban, szinte minden telken ott van a gázóra, a házakban a gáztűzhely, gázkazán. A villamos erőművek egy jelentős része is földgázzal üzemel.

A CNG összetétele

A földgáz legfontosabb összetevője (97%-ban) a metán, aminek kémiai képlete CH4. Erre talán mindenki emlékszik a középiskolai kémiaórákról. Ez a molekula rendkívül jó hatásfokkal oxidálódik: ennek során széndioxid (CO2) és víz (H2O) keletkezik, egészségre káros anyagok alig. Ez az egyszerű, kis szénhidrogén molekulának köszönhető. Minél nagyobb a szénhidrogén molekulában a lánc, annál tökéletlenebb az égés, annál több a keletkezett káros anyag, főként a korom.

Szokásos a CNG-t és a CBG-t egy lapon említeni: utóbbi a Compressed Biogas, azaz sűrített biogáz. A tisztított biogáz összetétele gyakorlatilag megegyezik a földgázéval (99% CH4), és teljes mértékban megújuló energiaforrás. A fölgázzal hajtott járművek is mindenféle változtatás nélkül működtethetők tisztított biogázzal.

Tiszta energiahordozó

A saját tapasztalataink is ezt támasztják alá, mert nagyon ritka az, hogy konyhában meggyújtott gáztűzhely kormot, füstöt árasszon. Ha van is füst, az általában valamilyen olajnak az égése nyomán keletkezik. A földgáz tökéletes égése során kék lánggal ég, káros égéstermékek, korom, hamu nélkül, igen kevés szén-monoxid és kéndioxid kibocsátással - ezáltal környezetvédelmi szempontból a legtisztább energiahordozók egyike.

Ez a rendkívül tiszta energiahordozó, a földgáz tehát nemcsak hogy mindenhol kéznél van, de ráadásul sokkal nagyobb készletek állnak belőle rendelkezésre, mint a kőolajból. A kőolajkészletek felhasználása járművek hajtására akár már 1-2 évtizeden belül gazdaságtalan lesz, a termelés csökkenése miatt, míg a földgázból évszázadokra elegendő készletek állnak rendelkezésre, ráadásul a metán könnyen előállítható a biogáz-üzemekben is.

Miért nem használtuk eddig is a járművek hajtására?


  • Mert kevés a töltőállomás...  -  ...saját flottához saját töltőállomást lehet létesíteni
  • Mert nem lehetett gyári földgázos járműveket kapni...  -  ...2012-ben rengeteg CNG-s jármű jelent meg a magyar piacon
  • Mert nem volt nagy a különbség a CNG és a gázolaj ára között...  -  ...az utóbbi 5 évben a gázolaj ára a fölgházhoz képest sokkal nagyobb mértékben emelkedett
  • Mert magas jövedéki adó volt a földgázon...  -  ...2010 óta a CNG jövedéki adója 0 Ft
  • Veszélyesnek hittük...  -  ...pedig az erősen túlbiztosított technológia miatt biztonságosabb, mint a benzin vagy a gázolaj

Hogyan tankolhatjuk járművekbe?


A foldgáz vagy biogáz energiasűrűsége meglehetősen alacsony: egy m3 energiája nagyságrendileg egy liter benzinnek felel meg. Emiatt eredeti formájában gazdaságosan nem alkalmazható jármű-üzemanyagnak.

A megoldás kézenfekvő, noha csak a legutóbbi 2-3 évtizedben terjedt el igazán: a gázt össze kell sűríteni, és máris gazdaságosan tárolható. Az összesűrített földgázt hívják a világon szinte mindenütt CNG-nek. A szokásos sűrítési arány a járművek tankjában 1:200, így a normál nyomáson 1 köbméternyi gáz mindössze 5 literes térfogatban tárolható.

Az egész folyamat kulcsa a kompresszor, ami nélkül a földgáz nem használható ésszerűen gépjármű üzemanyagnak.

További olvasnivaló


Hol tankolhatok?


Milyen CNG üzemű autóm lehet?