A CNG töltőállomás részei


Bár egyszerűnek tűnik, a CNG töltőállomás valójában egy viszonylag komplex rendszer. Sok komponens okos összeválogatásával áll elő az az eszköz, aminek egyik végén a gázvezeték, másik végén pedig a tankoló jármű áll.

Érdekes módon az eszközök összeválogatása viszonylag szabad: jórészt kompatíbilisek egymással. A piacról sok gyártó készülékei beszerezhetők, és mindig az adott létesítménynek legmegfelelőbb, árban legkedvezőbb típust lehet kiválasztani. Természetesen az egyik legfontosabb szempont a gyártó helyi jelenléte, a garanciális feltételek.

Kompresszor

A kompresszor feladata, hogy gazdaságosan tárolható méretre "zsugorítsa" a földgázt. Normál légköri nyomáson a földgáz járművek hajtására nehezen használható: 1 köbméter földgáz energiája összemérhető 1 liter benzinével, miközben utóbbi csak a köbméter ezredrészét foglalja el.
iodm_70_2_40.jpg
A sűrítés tehát kulcsfontosságú, emiatt is hívják ezt az üzemanyagfajtát CNG-nek, és nem NG-nek. Compressed Natural Gas, azaz tömörített földgáz.

A sűrtést általában villamos energiával meghajtott dugattyús rendszerű kompresszorok végzik. Mivel a sűrítési arány igen nagy, a gáz pedig éghető anyag, ráadásul szélsőséges üzemeltetési körülmények között is hoszú távon nagy megbízhatóság szükséges, így nem meglepő, hogy a neves CNG kompresszor-gyártók listája nem túlságosan hosszú. Közülük is kiemelkedik az általunk is forgalmazott ASPRO márka, a Delta Compresión S.R.L., Argentina terméke, amely a világpiacon 18-20%-os részesedéssel bír.

Hűtő


A kompresszor tehát a bejövő kisnyomású földgázt nagy nyomásra tömöríti. A fizika törvényei szerint a gázok összesűrítésénél hő keletkezik, ami a sűrítés mértékével arányos. Így a CNG kompresszorok mindig tartalmaznak egy hűtő-egységet is, ami a kompresszor teljesítményéhez van igazítva. Ez a hűtőberendezés általában a kompresszorral együtt érkezik, annak szinte elválaszthatatlan része, ahogy az ábrán is jól látható: felül, a két csőben két nagy teljesítményű ventilátor szívja el a hőt.

Szárító


aspro_high_pressure_gas_dryer.jpgFontos technológiai jellegzetesség még, hogy a földgáz mindig tartalmaz valamennyi vizet is. Mivel a CNG üzemeltetésű járművekben a gázt nagy nyomáson tároljuk, ez a kitáguláskor a fizika törvényeinek értelmében lehűl. Ha ilyenkor a víztartalom kicsapódik, az veszélyezteti a működést.

Ezért a CNG üzemanyag előállítása során a földgázt szárítani kell, szárítóberendezések segítségével.

A nagynyomású gáz szárító berendezések is több gyártótól beszerezhetők, természetesen az ASPRO kínálatában is szerepelnek.

Tároló


A CNG technológia egyik leglényegesebb újítása, ami miatt a földgázos autózás így el tudott terjedni világszerte, hogy a tömörítést nem közvetlenül a járművek tankjába végzi a kompresszor, hanem átmeneti tárolóegységekbe. Így lehetséges az, hogy a tankolás nem 20 percig, esetleg órákig tart, hanem ugyanannyi ideig, mint a benzin és a gázolaj esetében.
bank.jpg
A tárolóegységekből kizárólag a nyomáskülönbség hatására jut az üzemanyag az adagoló/mérő egységen keresztül a gépjárművek tartályába. Itt tehát nem szükségesek szivattyúk vagy egyéb bonyolult mechanikai eszközök: itt már a fizika teszi a dolgát, észrevétlenül.

Tárolóegységként nem egy nagy tartályt kell elképzelni: a CNG tárolókat minden esetben palack-kötegekből építik fel. A palack-kötegek sokkal biztonságosabbak és kis méretüknél fogva jobban méretezhetők, mint egy-egy nagy tartály. Beépített biztonsági szelepük 300 bar nyomás felett a gázt kiengedi a levegőbe, ez megakadályozza a tartály robbanását tűz vagy más műszaki hiba esetén.

Érdekesség, hogy a palack-köteget általában több, akár 3-4 "bankra" osztják, a tankolások optimalizálása végett. A legkisebb "bankban" hamar elő tudja állítani a kompresszor a szükséges 250 bar-os nyomást, ami lehetővé teszi a "teli" tankolást egy-egy jármű részére. Közben sorra tölti fel a kompresszor a közepes, majd a nagy bankokat is.

Vezérlő elektronika

A technológia viszonylagos bonyolultsága miatt a CNG töltőállomásokat egy elektronikus vezérlőegység irányítja. Ez az egység általában egy nagyobb elektronikai gyártó szabványos készletéből lett kialakítva, és a programja is módosítható, ha a helyzet úgy kívánja.

A vezérlő egység képernyőjén keresztül a töltőállomás paraméterei változtathatók: beállítható, hogy a kompresszor milyen nyomáscsökkenés esetén induljon el, mekkora nyomás tartson fent a bankokban, stb.

Sokkal izgalmasabb azonban, hogy minden CNG töltőállomás rendelkezik teljeskörű távfelügyelettel. Egy webes felület segítségével nemcsak lekérdezhetők a működési adatok, de természetesen riasztást is küld az állomás bizonyos események bekövetkeztével. Sok paraméter pedig távolról is módosítható, ha szükséges.

Adagoló


Az adagoló az az egység, amivel a gépjárművek vezetői tankoláskor igazából találkoznak. A kompresszor és a tároló gyakran az adagolótól távolabb van elhelyezve, praktikus okokból, főként a hely optimálisabb kihasználása miatt.
aspro_dispenser_120g.jpg
Az adagolók szabványa NGV-1, NGV-2 vagy "olasz" lehet, amely három fizikailag eltérő méretű csatlakozót takar. Az NGV-1 csatlakozó a személygépkocsik, míg az NGV-2 a nagyobb járművek esetén használatos. Sok töltőállomáson olyan adagolót telepítenek, amely több típusú csatlakozóval el van látva, vagy rendelkezésre áll adapter.

Mivel nagynyomású gázról van szó, nem egyszerűen betölthető folyékony üzemanyagról, így az adagoló "bolondbiztos": azonnal észreveszi, ha a csatlakozás nem tökéletes, és leállítja a gáz szállítását.

Az adagoló egy hitelesített mérőberendezéssel is rendelkezik: számolja, hogy tankolásonként illetve összesen hány kilogramm CNG-t engedett átt.

Fizető egység

Saját használatú CNG töltőállomás esetén fizető egység nem is szükséges, de mindenképpen érdemes megfontolni, hogy töltőállomásunkat ne nyissuk-e meg a nagyközönség felé.

Nyilvános használatú töltőállomásoknál (hacsak nem meglévő benzinkúthoz épült) pedig természetesen szükséges a fizetési pont telepítése.

Magyarországon sajnos nem engedélyezett, de Európa egyes részein, például Olaszországban igan gyakoriak a teljesen automata, személyzet nélkül üzemelő töltőállomások. Ez lehetővé teszi a 7 x 24 órás működést három műszak bérének kifizetése nélkül. A CNG töltőállomások közül sok üzemel ilyen rendszerrel, mivel a telepítések sokszor nem meglévő benzinkútnál történnek, és a személyzet, illetve a személyzetnek szükséges infrastruktúra biztosítása túl költséges és nem is igazán szükséges.

További információk: