1000 m3/h és a feletti teljesítményű CNG töltőállomások


Közép-európában ugyan még ritkák, de a világ nagy részén az 1000 m3/h-nál is nagyobb teljesítményű CNG töltőállomások jelentik a garanciát arra, hogy egy CNG-s beruházás megtérüljön. Írásunkban áttekintjük az ilyen nagy teljesítményű töltőállomások technológiáját és nehézségeit, valamint bemutatunk néhány igazán sokat fogyasztó járművet is.
iodm_115_5.jpg


Az Aspro IODM-115 kompresszorcsalád

Az Aspro világszerte legnépszerűbb kompresszorai a legnagyobb kategóriából kerülnek ki. Az IODM-115-ös modellsorozat méltán híres és népszerű a világ 5 kontinensén.

 

Az IODM-115 (az SCA-50-hez hasonlóan) többféle felépítésben készül, minden esetben egyedi megrendelés alapján. A kompresszor működhet 2, 3, 4 és 5 fokozatú sűrítéssel, attól függően, hogy a megrendelőnek milyen teljesítményre van szüksége és mekkora a rendelkezésre álló gáz nyomása és mennyisége. Bizonyos modelleket beépített előtét kompresszorral gyártanak, hogy a különösen alacsony belépő gáznyomás esetén is ki tudják szolgálni az igényeket.

 

Az IODM-115 néhány jellemző műszaki adata:

  • 2, 3, 4 vagy 5 fokozatú sűrítés
  • szükség esetén előtét kompresszor
  • 0,2 bar - 45 bar belépő nyomás
  • 75-160 kW-os motorok
  • 55 kW-os előtét kompresszort meghajtó motor
  • 3-11 kW-os teljesítményű hűtőventilátorok
  • Válaszható 800-900-1000 1/min fordulatszám a szabályozható teljesítményért
  • A legkisebb modell is 400 Nm3/h teljesítményű, de átlagos az 1000 Nm3/h

 

Látható, hogy a szükséges energia-igény miatt ennek a kompresszornak a telepítése általában a gáz hálózaton túl az elektromos hálózat bővítését is igényli.

 

A kompresszor számos extrával rendelhető: beépített priority panel, gáz mintavételező rendszer, automata tűzoltó rendszer, stb.

 

Igény szerint az Aspro esztétikus, zajszigetelt konténereket is kínál, amelyeken a hűtőlevegő elvezetése a kipufogókhoz hasonlóan "labirintuson" keresztül történik , ami további hangtompító hatású.

 

iodm_115_container.jpg

 

Más esetekben a kompresszorokat akár kettesével-hármasával beton vagy acélszerkezetes épületekbe építik.

 

chernigov2.jpg

 

Aspro kútoszlopok

A nagy teljesítményű CNG kompresszorokból csak abban az esetben áll elő egy igazán nagy teljesítményű komplett töltőállomás, ha a tervezés és kivitelezés során minden komponenst ehhez igazítunk. Egy elméretezett összeköttetés vagy egy rosszul kiválasztott kútoszlop leronthatja a még oly kiváló többi részegységek teljesítményét is.

 

A Aspro AS-120-as kútoszlopait úgy fejlesztette ki a gyártó, hogy a legnagyobb járművek CNG-vel való feltöltése se vegyen igénybe többet, mint a gázolaj tankolás. Ennek érdekében a kútoszlopok maximális átfolyása 60 kg/perc. Az alábbi ábra szemlélteti egy 2 x 125 literes tároló teletankolását 205 bar nyomásra:

 

as_120_flow_rate.jpg

 

Látható, hogy az átáramlás hogyan csökkent folyamatosan, és hogy a tankolás kb. 2 perc elteltével befejeződik. Ennek oka: a nyomás kiegyenlítődött a jármű és a tároló között.

 

A fenti diagram kb. 35 kilogramm CNG tankolását jelenti, ami már egyértelműen a haszonjármű kategória. Személygépkocsikba ritkán lehet 25 kg-nál többet tankolni, így ezeknél bőven 2 percen belül marad a teljes teletankolás ideje.

 

Compac kútoszlopok

A CNG Port Kft. nem csupán az Aspro, de a CNG világában igen nagy névnek örvendő új-zélandi Compac termékeit is kínálja, vevői kívánságainak megfelelően.

 

A Compac kútoszlopok teljesítménye 50 és 80 kg/perc között választható, ami akár buszok, akár teherautók kiszolgálására ideális. A Compac kútoszlopok többféle protokollon keresztül illeszthetők benzinkúti rendszerekhez.

 

compac_dispenser.jpg

 

 

Tömegközlekedés: CNG üzemű buszok

A világon mindenütt a legjelentősebb CNG nagyfogyasztóknak a tömegközlekedési vállalatok számítanak. A belvárosi tömegközlekedés károsanyag-kibocsátása CNG üzemben nagyságrendekkel kisebb, mint ha gázolajat használnának a járművek, és koránt sem olyan költséges, mint a villamospályák kiépítése. Emiatt fordulnak egyre inkább a tömegközlekedési vállalatok a CNG, mint "zöld", és emellett igen gazdaságos alternatíva felé.

 

Az energiaáraktól függően az üzemeltetésen elért megtakarítás 25-50% között lehet, ami már indokolja a kissé drágábban beszerezhető CNG-s buszok vásárlását.

 

Egy csuklós CNG-s busz tankjának kapacitása akár 200 kg is lehet, ami már komoly feladat elé állítja a töltőállomások tervezőit, kivitelezőit és üzemeltetőit. Amennyiben a buszok száma nem nagy, úgy nagy CNG tárolóval és ütemezett tankolással kisebb teljesítményű kompresszorral is kiszolgálhatók az igények (mint például Svoboda nad Úpou-ban), ha azonban a tankoló buszok sűrűn érkeznek, úgy is elvárt a folyamatos tankolás és a 15 percen belüli kiszolgálási idő. Ilyenkor van szükség az 1000 Nm3/h és a feletti kompresszor kapacitásra.

 

A buszok esetén szerencsés, hogy az üzemanyag-tartályok mérete gyakorlatilag korlátlan lehet, hiszen a tetőn igen sok palack elfér. Egyes buszok kialakításakor nem a tetőn, hanem az alvázban kaptak helyet a CNG-s tartályok: ilyenkor kisebb ugyan a hatótáv, de jobb a súlyelosztás.

 

Hulladékszállítás: CNG üzemű szemétszállítók

Jellegéből adódóan a hulladékszállításban is hamar megjelent a CNG használata. A járművek ugyanúgy sok üzemanyagot fogyasztanak városi környezetben, és a kisebb hatótáv sem kritikus itt, mint például a távolsági áruszállítás esetén.

 

Egy szemétszállító jármű az ellátott körzettől és a lerakó távolságától függően 50-120 kg CNG-t is fogyaszthat 100 km-enként. A fogyasztás nagyobbik részéért nem is a mozgás, hanem az őrlő- és préselőmű működtetése felel.

 

Európa nagyobb városaiban, például Prágában már sok-sok éve kísérleteznek a CNG-s hulladékszállító járművekkel, és a tapasztalatok nagyon kedvezőek.

 

A prágai projekt története dióhéjban:

  • 2004: az első kísérletek CNG-re átalakított Liaz gépkocsikkal
  • 2008: az első 3 Mercedes Econic CNG beszerzése
  • 2010: már 34 db CNG-s szemétszállító és takarító jármű üzemel Prágában
  • 2011: újabb 10 CNG-s szemétszállító érkezik

 

A hulladékszállításban az alacsony fülke miatt nagyon népszerű Mercedes Econic mellett leginkább az Iveco Eurocargo és Iveco Stralis CNG alvázak terjedtek még el.

 

mercedes_econic_cng_garbage_collector.jpg

iveco_stralis_sydeme.jpg

A piac azonban folyamatos mozgásban van, hiszen a neves haszongépjármű-gyártók szinte mindegyike foglalkozik már CNG-s alvázak fejlesztésével.

Áruszállítás: CNG üzemű teherautók

A gázolaj árak töretlen emelkedése meghozta a fuvarozók kedvét is a CNG-hez. Már Magyarországon is működnek olyan vállalkozások, amelyeknek szállítójármű-parkja többségében CNG-s. Ezt gyakran a versenytársak nem is sejtik, mivel az autókon ezt egy-egy kisebb emblémán kívül nem sok árulja el.

 

Nemrégiben új CNG-s Iveco Stralist is forgalomba helyeztek (Szegeden dolgozik a kamion), de ezzel párhuzamosan az Iveco Daily-k, Mercedes Sprinterek és Volkswagen Transporterek importja töretlenül folyik. Ezek egy része hivatalos márkakereskedőkön keresztül, mint új gépjármű, másik része a nyugati, főként német használtautó-piacról érkezik.

 

Az áruszállításban a hatékonyság növelése az elmúlt évtizedben odáig jutott, hogy már minden felesleges elemet lenyestek a költségek közül. Így ma az üzemanyag-költségek már meghatározó részt tesznek ki a fuvardíjakban, és ha drágább is a jármű, az üzemeltetésen hamar behozhatja az árát és komoly profitot termelhet.

 

Mivel a CNG technológia ma még nem hétköznapi, így az ilyen nyerges vontatók vásárlásától még tartanak a vállalkozók. Sokkal kisebb a kockázat, ha kisebb értékű járművekkel próbálkoznak először, és ennek a tanúi vagyunk manapság.

 

CNG-s kisáruszállítók

A legnépszerűbb CNG-s kisáruszállítók:

  • Fiat Doblo
  • Volkswagen Caddy

 

Mindkét kocsi elegendően nagy raktérrel rendelkezik, és dízel modelljeik is nagyon népszerűek

 

vw_caddy_cng.jpg

 

fiat_doblo_natural_power.jpg

 

CNG-s kisteherautók

Ebben a kategóriában szintén nagy a választék, hiszen a Mercedes, a Volkswagen, az Iveco és a Fiat is jelen vannak és sokféle modellt kínálnak, változatos alvázakkal és felépítményekkel.

 

 

fiat_ducato_natural_power.jpg

CNG-s teherautók

A piacon ma az egyetlen könnyen elérhető középméretű CNG-s teherautó az Iveco Eurocargo. De a Renault is a közelmúltban mutatta be CNG hajtású teherautó-sorozatát, ami konkurenciát teremt az Iveconak.

 

iveco_cargo_3.jpg

 

Nagyobb kategóriában már többen is versenyeznek: itt a korábban már említett Iveco Stralis és a Mercedes Econic ért el számottevő részesedést. A Renault és a Volvo szintén kínálnak CNG-s nyerges vontatókat és nehéz tehergépkocsi-alvázakat szállítási vagy kommunális felhasználásra.


A nagy teljesítményű CNG töltőállomások létesítésének nehézségei

A nagy teljesítményű CNG töltőállomások és a hozzájuk tartozó járműpark beszerzése és üzemeltetése felvet néhány problémát. Ezeket megpróbáltuk összegyűjteni:

  • Hacsak nincs nagyon szerencsés helyen a telephely, a gáz- és villamos energia hálózatot bővíteni kell
  • A bővítés időtartama Magyarországon akár 1 év is lehet, de fél évre készüljünk fel. Téli hónapokban a gázvezetékek építése miatti útbontásokra nem valószínű, hogy engedélyt kapunk
  • A bővítésnek komoly költségei vannak, amelyet azonban részben vagy egészben visszatérítenek a szolgáltatók az első néhány év során: de ezek a költségek elérhetik akár az 50 millió forintos nagyságrendet is
  • Ezt a költséget a beruházó "hitelezi meg" az energiaszolgáltató részére, ezzel is számolni kell a projektek során
  • A CNG-s járművekkel a hazai márkakereskedők még csak ismerkednek, nehezen szerzik meg a gyártóktól a részletes technikai információkat
  • A telephelyen a járműjavító csarnokot alkalmassá kell tenni arra, hogy gázüzemű járműveket is javíthassanak bennük: ez néhány millió forintos beruházás
  • A CNG-s járművek hatótávja kisebb, tankolási ideje valamivel nagyobb, mint a dízel üzeműeké. Kis logisztikával ez azonban sokszor könnyen áthidalható
  • A CNG töltőállomásokat célszerű "iker-rendszerben" kiépíteni, azaz legalább két kompresszor egységet telepíteni. Ez az üzemeltetési biztonságot garantálja, valamivel magasabb árak mellett.
  • A töltőállomás minden részegységét úgy kell megválasztani, hogy egyik se fogja vissza a teljesítményt, különben folyamatos sorban állásra kényszerítjük a járműveket

 

Mindezen nehézségek ellenére ilyen projektek tucatjai záródtak már sikeresen Európa számos országában, mi pedig reméljük, hogy Magyarországon is hamarosan tanúi lehetünk ennek.

 

A nagy CNG-s projektek környezetvédelmi hatása és hosszútávú anyagi megtakarításai lassan felnyitják a döntéshozók szemét mindenütt a világon: úgy lehetünk "zöldek", hogy még kevesebbe is kerül.

 

További információk: