Újabb 3 CNG-s busz a Zala Volánnál


2013. december 18.   |   Írta: Késmárki Mátyás


2013. december 18-án a Zala Volánnál újabb 3 CNG üzemű busz kezdte meg működését. A korábban beszerzett csuklós MAN mellett most 3 Jelcz érkezett, így a Zala Volán már 4 CNG-s buszt közlekedtet minden nap.

Jelcz M102M


Zalaegerszeg, az Ökováros

Mint arról már korábban beszámoltunk, Zalaegerszeg régóta nagy hangsúlyt fektet a környezettudatosságra. A város kiterjedten használ megújuló, zöld energiát a saját intézményeknél, vállalatoknál. Naperőmű, geotermikus fűtés, biogáz üzem, CNG-kút és CNG-s buszok: Zalaegerszegen ez mind megtalálható.

A másfél évvel ezelőtt forgalomba állított csuklós MAN busz üzemeltetése kedvezően alakult: a Zala Volán beszámolója szerint a busz semmivel sem nagyobb szerviz igényű, mint dízelmotoros társai. A dízel üzemhez mért megtakarítás folyamatosan jelentkezik: állandóan mérhető, kimutatható.

A most beszerzett 3 db lengyel Jelcz gyártmányú busz egyébként kalandos életet élt eddig: először a Hajdú Volánnál teljesítettek szolgálatot, majd rövid ideig Szegeden futottak, mint villamospótlók, a felújítások idején. Mostantól pedig Zalaegerszeg az otthonuk.

Zala Volán színekben

A buszokat forgalomba helyezésük előtt a Zala Volán színeire festették, és alaposan felújíották.

 

Jelcz CNG busz

Jelcz CNG busz belső

 

Jelcz CNG busz cockpit

 

MAN CNG technológia a Jelcz-ekben is

A hazai piacon meglehetősen ismeretlen lengyel Jelcz-ek megvásárlása mellett azért is döntöttek a Zala Volán szakemberei, mert a meglévő csuklós MAN buszéhoz nagyon hasonló hajtáslánccal rendelkeznek. Gyakorlatilag ugyanarról az MAN CNG motorról van szó. Emiatt a szervizelésnél az eddigi MAN-es tapasztalatokat felhasználhatják.

 

A busz műszaki paraméterei:

  • Típus: Jelcz M120M
  • MAN E2866 DUH 03 EEV
  • Teljesítmény: 180 kW (245 LE)
  • Lökettérfogat: 12 liter
  • Hossz: 12 méter
  • Ajtók száma: 3
  • Kialakítás: magas padlós
  • Üzemanyagtank mérete:
    • 10 x 70 + 160 liter = 860 liter
    • 200 bar nyomáson feltankolva kb. 120 kg

 

A gyári 10 acél palackos üzemanyagtartályt annak idején a Hajdú Volán szakemberei kevésnek ítélték, így már az első forgalomba helyezéskor kibővítették egy 160 literes kompozit tartállyal, amely a tetőn kapott helyet.

 

Jelcz CNG palack a tetőn

 

Hogyan tovább?

Az ünnepélyes átadáson minden felszólaló azt hangsúlyozta, hogy Zalaegerszeg és a Zala Volán nem szeretne a 4 autóbusznál megállni. Mivel a CNG üzemű buszok károsanyag-kibocsátása töredéke a dízel üzeműeknek, ráadásul az üzemeltetés is olcsóbb, így fokozatosan évente egyre több CNG-s busz forgalomba helyezését tervezik.

 

További cikkeink a témában:

 

Külső hivatkozások: