Újabb 3 CNG-s busz a Zala Volánnál
2013. december 18. | Írta: Késmárki Mátyás
2013. december 18-án a Zala Volánnál újabb 3 CNG üzemű busz kezdte meg működését. A korábban beszerzett csuklós MAN mellett most 3 Jelcz érkezett, így a Zala Volán már 4 CNG-s buszt közlekedtet minden nap.

Zalaegerszeg, az Ökováros
Mint arról már korábban beszámoltunk, Zalaegerszeg régóta nagy hangsúlyt fektet a környezettudatosságra. A város kiterjedten használ megújuló, zöld energiát a saját intézményeknél, vállalatoknál. Naperőmű, geotermikus fűtés, biogáz üzem, CNG-kút és CNG-s buszok: Zalaegerszegen ez mind megtalálható.A másfél évvel ezelőtt forgalomba állított csuklós MAN busz üzemeltetése kedvezően alakult: a Zala Volán beszámolója szerint a busz semmivel sem nagyobb szerviz igényű, mint dízelmotoros társai. A dízel üzemhez mért megtakarítás folyamatosan jelentkezik: állandóan mérhető, kimutatható.
A most beszerzett 3 db lengyel Jelcz gyártmányú busz egyébként kalandos életet élt eddig: először a Hajdú Volánnál teljesítettek szolgálatot, majd rövid ideig Szegeden futottak, mint villamospótlók, a felújítások idején. Mostantól pedig Zalaegerszeg az otthonuk.
Zala Volán színekben
A buszokat forgalomba helyezésük előtt a Zala Volán színeire festették, és alaposan felújíották.
MAN CNG technológia a Jelcz-ekben is
A hazai piacon meglehetősen ismeretlen lengyel Jelcz-ek megvásárlása mellett azért is döntöttek a Zala Volán szakemberei, mert a meglévő csuklós MAN buszéhoz nagyon hasonló hajtáslánccal rendelkeznek. Gyakorlatilag ugyanarról az MAN CNG motorról van szó. Emiatt a szervizelésnél az eddigi MAN-es tapasztalatokat felhasználhatják.
A busz műszaki paraméterei:
- Típus: Jelcz M120M
- MAN E2866 DUH 03 EEV
- Teljesítmény: 180 kW (245 LE)
- Lökettérfogat: 12 liter
- Hossz: 12 méter
- Ajtók száma: 3
- Kialakítás: magas padlós
- Üzemanyagtank mérete:
- 10 x 70 + 160 liter = 860 liter
- 200 bar nyomáson feltankolva kb. 120 kg
A gyári 10 acél palackos üzemanyagtartályt annak idején a Hajdú Volán szakemberei kevésnek ítélték, így már az első forgalomba helyezéskor kibővítették egy 160 literes kompozit tartállyal, amely a tetőn kapott helyet.
Hogyan tovább?
Az ünnepélyes átadáson minden felszólaló azt hangsúlyozta, hogy Zalaegerszeg és a Zala Volán nem szeretne a 4 autóbusznál megállni. Mivel a CNG üzemű buszok károsanyag-kibocsátása töredéke a dízel üzeműeknek, ráadásul az üzemeltetés is olcsóbb, így fokozatosan évente egyre több CNG-s busz forgalomba helyezését tervezik.
További cikkeink a témában:
- Munkába állt Zalaegerszeg első CNG-s busza
- Ljubljanában is Aspro működteti a tömegközlekedést
- A CNG és a buszok
Külső hivatkozások: