Töltőállomások alacsony belépő gáznyomáshoz


2013. május 05.   |   Írta: Késmárki Mátyás


Ügyfeleink egy részénél (Magyarországon és Csehországban is) komoly probléma volt a CNG szempontjából, hogy telephelyükön a rendelkezésre álló gáznyomás alacsony. A szolgáltatók tájékoztatása szerint a kért gázmennyiség (20-200 m3/h) elérhető, de a magasabb nyomás szolgáltatása problémás. Sok esetben több tízmilliós árajánlatokat kaptak partnereink egy nagyobb nyomású gázcsonk bevezetésére.

Nagyon valószínű azonban, hogy nincs szükség egy ilyen nagyságrendű beruházásra, mivel alacsony belépő nyomáshoz is kiváló töltőállomásokat tudunk ajánlani, minden kategóriában.

20 Nm3/h: Blue Line 20


A Blue Line 20 igen népszerű termék, Csehországban komoly sikereket ért el. Jelenleg is folyik a sorozatgyártása Prágában. Sikerének titka a kompakt építés és a teljes felszereltség.

Blue Line 20

A képen is látható töltőállomás telepítése néhány nap alatt zajlott. Jól megfigyelhető a telepítés egyszerűsége, ebből adódóan a költségek is minimálisak voltak. Mivel a töltőállomást telephelyünkön teljesen készre szereltük és teszteltük, így szinte azonnal üzemkész volt.

A Blue Line 20 számára az igényelt minimális belépő gáznyomás mindössze 50 millibar!

A kezdetleges "kompresszor - tartály - tömlő" típusú CNG töltőállomásokkal szemben a Blue Line 20 rendelkezik az alábbi felszereltséggel:
  • Robbanásbiztos beton konténer
  • Gáz szárító, 200 bar-on -25C-os harmatpont garantált
  • Nagy kapacitású beépített tároló puffer
  • Távfelügyelet - biztonságos és kiszámítható üzemeltetés a tulajdonos és a szerződött üzemeltető számára
  • Saját kártyaolvasó terminál
  • Érintőképernyős vezérlő
  • 2 fokozatú töltés, elektronikus prioritásvezérléssel

Azaz ez egy valódi, hosszú távú működésre tervezett, kiszámítható műszaki berendezés, nem egy "CNG-szükségmegoldás". Mivel a tankolás 250 bar-os túlnyomásról, egy tároló egységből történik, így nem forró gáz kerül a járművek tartályába, hanem hideg. A tankolás során a 250-ről 200-220 bar-ra történő nyomásesés további lehűlést eredményez. Ez jelentősen, akár 10-15%-kal is nagyobb hatótávot tesz lehetővé, mint ha forró gázt tankolnánk más konstrukciójú CNG töltőállomásról.

40 Nm3/h: Blue Line 40


A Blue Line 40 gyakorlatilag a Blue Line 20 nagytestvére: egy db 20 Nm3/h teljesítményű kompresszor helyett két ilyet tartalmaz. Ez egyben jelentősen megnöveli a töltőállomás üzembiztonságát is, hiszen egy kompresszor kiesése esetén még mindig 50% kapacitás áll rendelkezésre.

A Blue Line 20 erényein túl a Blue Line 40 a következő pluszt nyújtja:
  • Iker-kompresszoros, redundáns, hibatűrő felépítés: nagyobb üzembiztonság
  • Megnövelt tároló puffer
  • Igény szerint közforgalmú kútoszlop

 

Igen, ezt a töltőállomást már közforgalomban is érdemes lehet működtetni, hiszen naponta akár 500 kg CNG előállítására alkalmas.

 

180 Nm3/h: Aspro SCA-50-4WB

Az alacsony gáznyomásról üzemelő olcsó CNG töltőállomások iránti igényt az Aspro is érzékelte. Nagy sikerű SCA-50-es sorozatát most kiegészítette az SCA-50-4WB modellel, amelynek mindössze 20 millibar a belépő gáznyomás igénye.

 

SCA-50-es töltőállomások a közelünkben:

 

Egyébként pedig itt olvashat a sokoldalú SCA-50-ről

 

Az SCA-50-4WB tulajdonképpen két kompresszor összekapcsolása: egy csavarkompresszor és egy hagyományos, alternáló dugattyús SCA-50-4.

 

Aspro SCA-50-4WB

 

Az eredmény:

  • Minimális igényelt bejövő nyomás: 20 millibar
  • Kimeneti nyomás: 250 bar
  • Teljesítmény: 180 Nm3/h
  • Elektromos áram fogyasztás: 22kW + 46kW
  • Fajlagos energiafelhasználás: 0,54 kW/kg

 

Az alábbi ábrán látható egy hagyományos SCA-50-4 karakterisztikája:

 

sca-50-4_performance_curve.png

 

Ezen az ábrán pedig az SCA-50-4WB karakterisztikáját láthatjuk:

 

sca-50-4wb_performance_curve.png

A különbség jól látható.

 

A CNG ára alcsony nyomáson

Természetesen a fizika törvényeit megkerülni, becsapni nem lehet. Bár az SCA-50-4WB kompresszorral szerelt töltőállomásaink ára nem magasabb jelentősen az SCA-50-4 kompresszorral szereltekénél, azért a CNG előállításához felhasznált energia ára különbözik.

 

1 kilogramm CNG-hez felhasznált elektromos energia:

  • 100 millibar belépő nyomás, SCA-50-4WB: 0,54 kW / CNG kg
  • 5 bar belépő nyomás, SCA-50-4: 0,33 kW / CNG kg

 

Előbbi esetben kb. nettó 24 Ft, utóbbi esetben csak 15 Ft adódik. Azaz kb. nettó 9 forinttal magasabb lesz az alacsony nyomásról előállított CNG önköltsége. Rövid számolás után kiderül, mi az olcsóbb és nem utolsósorban gyorsabb: a nagynyomású gázvezezék kiépítése, vagy az alacsony nyomásról üzemelő töltőállomás alkalmazása. Az esetek igen nagy részében nem érdemes a méregdrága és időt rabló infastruktúra-bővítést választani, hanem érdemes telepíteni valamelyik alacsony nyomásról működő CNG Port töltőállomás modellt.