Munkába állt Zalaegerszeg első CNG-s busza


2012. július 01.   |   Írta: Késmárki Mátyás


Zalaegerszegen ünnepélyes keretek között munkába állt a város első gázüzemű autóbusza, amit a tervek szerint hamarosan továbbiak követnek majd. A kezdeti tapasztalatok nagyon kedvezőek, a Zalavíz által termelt biogáz tökéletes üzemanyag.

Zalaegerszeg, az Ökováros

Zalaegerszeg példát mutat Magyarországon a környezetvédő "zöld" beruházások, programok terén.

A sokoldalú biogáz


A városban a Kohéziós Alap támogatásával 2010-ben fejeződött be a szennyvíztisztító telep felújítása. A beruházás kapcsán épült szennyvíziszap rothasztó tornyok biogázt termelnek, amit immár a Kohéziós Alap Projekt és Zalavíz Zrt saját fejlesztésének köszönhetően Magyarországon egyedülállóan, a mindenkori energiaárak és a technológia függvényében, többféle módon használhatnak fel.

Lehetőség van a szennyvíziszap energiatartalmának hasznosítására a gázmotorokban, ahol villamos áramot termelhetnek, így csökkentve a szennyvíztisztító telep villamos energia fogyasztását. A rothasztó tornyok és a kezelőépület fűtését közvetlen a kazánokban elégetett biogázzal is biztosíthatják. A biogáz tisztító egység a 70% metán tartalmú biogázból 99%-os biometánt állít elő, ami közel azonos minőségű és energiatartalmú, mint a földgáz.

A biogáz felhasználása üzemanyagként
A biogáz útja a szennyvízteleptől a töltőállomásig - magyarázó ábra a buszon az utasok számára

Biogázból CNG, azaz CBG


A Zalavíz Zrt. 2011. szeptember 2-án, az országban egyedülálló, CNG üzemű kishaszon-gépjármű flottát helyezett üzembe. Első lépésként nyolc darab gyárilag kialakított Opel Combo Cargo 1.6 CNG típusú kishaszon gépjárművet vásároltak.

A járművekkel a tapasztalatok rendkívül kedvezőek, a meghibásodások semmivel sem gyakoribbak, mint a benzines vagy dízel társaiknál.

Zalavíz Opel Combo
Az egyik új CNG-s Opel Combo

Még egy lépés előre

Gyutai Csaba, Zalaegerszeg polgármestere, Zalatnai László, a Zala Volán Zrt. vezérigazgatója és Nagy András a Zalavíz Zrt. vezérigazgatója 2011. október 13-án ünnepélyes keretek között konzorciumi szerződést írt alá, amely értelmében a három vezető közös célja, hogy az Ökováros projekthez kapcsolódóan CNG meghajtású helyi járatú autóbuszok üzemeljenek a közeljövőben a zalai megyeszékhelyen, amely elhanyagolható károsanyag-kibocsátása miatt a következő lépés lehet az élhetőbb város felé vezető úton.

 

És a terv valóra vált

2012. június 27-én egy újabb állomásához érkezett az Ökováros Zalaegerszeg Program. Ünnepélyes keretek között átadták Zalaegerszeg első ökobuszát. A Zala Volán Zrt. vásárolt egy MAN NG 232 CNG kivitelű használt autóbuszt.

Az autóbusz üzemanyaggal való feltöltését a Zalavíz Zrt. telephelyén végzik. Az ökobusz hajtóanyaga: szennyvízből üzemanyag.

 

Az átadás előtt a polgármester röviden összefoglalta, milyen lépések során jutott el idáig Zalaegerszeg.

 

Gyutai Csaba, Zalaegerszeg polgármestere
Gyutai Csaba, Zalaegerszeg polgármestere

Ezután felszólalt Nagy András, a Zalavíz Zrt. vezérigazgatója, és Zalatnai László, a Zala Volán Zrt. vezérigazgatója is.

Nagy András vezrigazgató, Zala Volán Zrt.
Nagy András vezérigazgató, Zalavíz Zrt.

zalatnai_lszl.jpg
Zalatnai László vezérigazgató, Zala Volán Zrt.

A rendezvénysátor előtt állt a nemrégiben újrafényezett CNG-s MAN busz, igen meggyőző külső-belső állapotban.

MAN NG 232 CNG
MAN NG 232 CNG

Az ünnepélyes átadás keretében a busz az érdeklődőkkel egy kisebb kört tett Zalaegerszegen, bár nem először teszi ezt, hiszen több hetes próbaüzem előzte meg az éles indulást.

A busz adatai:
  • Hosszúság: 17 960 mm
  • Szélesség: 2 500 mm
  • Magasság: 2 941 mm
  • Tengelytáv: 5 875 + 6 285 (A-B+B-C)
  • Túlnyúlás elöl/hátul: 2 600 / 3 200
  • Padlómagasság: alacsonypadlós 370 (hátsó ajtónál: 588)
  • Mozgáskorlátozottakat segítő rámpa a második utas ajtónál
  • Ülőhelyek száma: 54 fő
  • Állóhelyek száma: 98 fő
  • CNG tank mérete: 12 x 140 liter = 1680 liter = 420 Nm3 = 294 kg CNG
  • Hatótávolság: több mint 600 kilométer

 

 

MAN NG 232 betöltőnyílás és nyomásmérő
A betöltőnyílás mellett elhelyezett nyomásmérő

Munkában az MAN NG 232 CNG
A vezetése semmiben sem különbözik a dízelektől, csak kicsit csendesebb

MAN CNG busz feltöltése biogázzal
Biometán tankolás a Zalavíz telephelyén

 

Reméljük a zalaegerszegieknek is elnyeri tetszését az újfajta üzemanyaggal hajtott busz, és további CNG-s buszokkal bővül a Zala Volán járműparkja. Kiemelnénk, hogy mindkét cég szakértői (Zalavíz és Zala Volán) rendkívül nyitottak, az érdeklődők számára készségesen szolgálnak információkkal a biogáz előállítással, a gáz tisztítással, és a gázüzemű közlekedéssel kapcsolatban. Az itt bevezetett megoldásokat vagy azokhoz hasonlóakat Magyarország összes városa alkalmazhatná, amelyik helyi tömegközlekedéssel rendelkezik.

 

Megálló Zalaegerszegen

Pihen a CNG-s busz Zalaegerszegen


Hogyan szervizelik?

A gázüzemű járművek karbantartására szigorú biztonságtechnikai előírások vonatkoznak. A járműveket csak az arra kijelölt helyen lehet javítani (lásd a pdf Gázautó szerelő műhely előírásai dokumentumot). A Zala Volán Zrt-nek a kijelölt javítóállást fel kellett szerelni gázérzékelőkkel, továbbá meg kellett oldani az esetleges gázszivárgás esetére a riasztóberendezést, illetve a garázskapu automatikus nyitását.


A társaság megoldotta az autóbusz javítását végző (autószerelő, autóvillamosság szerelő, karosszéria lakatos) szakemberek szakmai képzését, akik meghibásodás esetén az autóbusz javítását végzik, valamint a javításhoz szükséges technológiai gépek, eszközök beszerzését is megvalósították.

 

Bár a szerviz felszerelés és a képzés költségei nem okoztak túl nagy terheket, a Zala Volán jócskán előre tervez: szervizükben ezentúl mindenki számára lehetővé válik a CNG-s járművek javíttatása, beleértve a nehéz haszongépjárműveket is. Ezzel a beruházás megtérülését még inkább bebiztosítják.

 

Ki tankolhat?

Olvasóink gyakori kérdése, hogy tankolhatnak-e CNG-s járműbe Zalaegerszegen. Nos, a válasz az, hogy egyelőre nem. A Zalavíz Zrt. telephelyére műszaki okok miatt nem kíván közforgalmat beengedni, illetve a megtermelt biogáz mennyisége sem elegendő ahhoz, hogy közforgalomban árusítsák.

 

Egyelőre az autósok türelmét kérik, lehetséges hogy rövidesen lesz megoldás erre is.

 

További olvasnivaló:

 

Újabb hírünk Zalaegerszegről: