Már több mint 20 saját fejlesztésű töltőállomásunk üzemel


2014. július 20.   |   Írta: Késmárki Mátyás


A Tvaja CNG s.r.o. mérnökei által kifejlesztett Blue Line és Green Line töltőállomás-sorozatok kimondottan sikeresek. Immár 20 töltőállomás üzemel, vagy fog üzemelni napokon belül Csehországban, és indul az első Szlovákiában is

becker_160_station.jpg


Vidéken robbanásszerű a fejlődés

Az elmúlt egy év során 10 töltőállomást helyeztek üzembe kollégáink, és ebből csak egyet Prágában. Vevőink nagy része vidékről kerül ki, elsősorban saját flottával rendelkező vállalatok.

tvajacng_stations.jpg

A cseh piacon természetesen nem a Tvaja CNG az egyetlen szereplő: könnyen elképzelhető, hogy a teljes cseh CNG piacon összességében mekkora fejlődés tanúi vagyunk.

A siker egyik titka: a SCADA

A Tvaja CNG által gyártott és üzemeltetett töltőállomások közös jellemzője a saját fejlesztésű informatikai rendszer, a SCADA, amely minden eszközben gyakorlatilag egyforma. A mindössze 20 Nm3/h teljesítményű kis töltőállomások vezérlésére és távfelügyeletére éppúgy alkalmas, mint a 300 Nm3/h teljesítményű nagyobbakhoz.

A SCADA jelentése: supervisory control and data acquisition, azaz ellenőrző és adatgyűjtő felügyelet. Kollégáink és a töltőállomások tulajdonosai ennek segítségével kísérik figyelemmel az eszközök működését, ez segít a karbantartások megtervezésében, a reklamációk kezelésében.

A rendszer 3 éves fejlesztés eredménye, és folyamatosan egészül ki újabb és újabb funkciókkal, amelyek még kényelmesebbé és gazdaságosabbá teszik az üzemeltetést. Központi adatbázisa a cikk írásának pillanatában 89 millió (!) rekordot tárol, az első bejegyzés 2011. november 26-ára datálódik.

Az alábbiakban röviden bemutatjuk, milyen előnyökkel jár ez a rendszer ügyfeleink számára.

Adatelemzés grafikus felületen

A töltőállomás szenzorai által rögzített adatokat tetszőleges időintervallumot kijelölve grafikusan ábrázolhatjuk:

 

scada_analysis.png

 

scada_analysis_2.png

 

Ha például egy olyan reklamációt kapunk, hogy a töltési idő pénteken 17:20 és 17:40 között nem volt kielégítő, elég csak megvizsgálni a kérdéses időintervallumot, és pillanatok alatt kiderül, hogy a töltőállomásban volt a hiba vagy feltehetően a jármű valamelyik szelepe nem működött megfelelően.

 

A  nyomást, a hőmérsékleteket, a szelepek állását számos ponton mérik és rögzítik a szenzorok, akár évekre visszamenőleg is. A riasztási szintek beállíásánál (kritikus nyomás, hőmérséklet értékek) nagy segítséget nyújt a múltbéli összes adat ismerete. Hozzátesszük, hogy egyszerre 20 töltőállomás üzemeltetése esetén ez a tudás még nagyobb értékű.

 

Online analízis

Reklamáció, távoli hibakeresés esetén kiváló szolgálatot tesz a töltőállomás teljes működését egy sematikus ábrán bemutató online felület:

 

scada_control_panel.png

 

Az ábrán tökéletesen nyomon követhető a tankolások folyamata is, így akár azonnal tudnak reagálni a karbantartók egy-egy rendellenesség bejelentésére. Többnyire nincs szükség a költséges és lassú kiszállásokra, hiszen tulajdonképpen közvetlenül a konténer mellett állva sem lehet ennél sokkal többet megtudni. A töltőállomás tulajdonosa számára ez igen nagy biztonságot ad.

 

Forgalmi adatok analízise

Természetesen a forgalmi adatok is nagyon lényegesek, hiszen a CNG töltőállomás egy olyan eszköz, amelyet nagyon sokba kerül túlméretezni, és éppen emiatt időben fel kell készülni a bővítésre.

 

A forgalmi adatok vizsgálhatók napi, heti, vagy havi bontásban, és könnyen észrevehető, ha valamely időszakban már a kapacitásának határához érkezett a töltőállomás.

 

Mi azt javasoljuk, hogy a napi 20 üzemórás működést a töltőállomás kompresszora lehetőleg ne lépje túl: ilyenkor már bővítés szükséges.

 

scada_motor_usage.png

 

A fenti ábrán egy 300 Nm3/h teljesítményű kompresszor havi üzemórái láthatók. Az eszközben a kompresszor már havonta 366 órát dolgozott, ami naponta kb 12 óra átlagosan. Az emelkedő trendből az is egyértelmű, hogy hamarosan szükségessé válhat a kapacitás bővítése, főként akkor, ha a napi fogyasztás nagyon nem egyenletes. Ezt is könnyen ellenőrizhetjük, ha a kérdéses időintervallumra ránagyítunk:

 

scada_motor_usage_daily.png

 

Az alsó kis grafikonon látható, melyik tartományt emeltük ki. Ennél a töltőállomásnál az időnként előforduló napi 19 óra kompresszor működés már nem nagyon fokozható. A bővítés elkerülhetetlen.

 

Élőkép és a tankoló autók fotói

Nagyon sok töltőállomásnak része a kamerarendszer, de a Blue Line és Green Line töltőállomások esetében a kamerák az informatikai rendszerbe szorosan integrálódnak.

 

A töltőállomás kamerái egyrészt folyamatosan ellenőrizhetők, másrészt mozgások esetén állókép is készül, amely a webes felületen keresztül bármikor megnézhető. Az élőkép és az online analízis együtt rendkívül gyorssá, hatékonnyá teszi a hibaelhárítást és a reklamációkezelést.

 

Az élőkép egyik prágai töltőállomásunkról:

 

scada_camera.jpg

 

És egy példa a rögzített képekről:

 

scada_camera_still_photos.jpg

 

Jogosultsági rendszer

Mint minden érzékeny üzleti (vagy a tankoló járművek fotói esetén személyes) adatnál, a SCADA informatikai rendszerben is kulcsfontosságú a hozzéférések korlátozása.

 

Az egyes töltőállomások tulajdonosai kizárólag a saját eszközeik adataihoz férnek hozzá, és a karbantartó személyet is csak azokhoz, amelyekre élő karbantartási szerződés érvényes. 

 

Mit hoz a jövő?

A SCADA és a hozzá kapcsolódó informatikai alrendszerek fejlesztése folyamatos. Minden hónapban újabb és újabb funkciókat telepítenek mérnökeink. Az éles piaci versenyben kulcsfontosságú számunkra, hogy mindig mi nyújtsuk a CNG világában a legfejlettebb informatikai infrastruktúrát, amely egyben az üzemeltetési biztonságot is maximalizálja.

 

Ne feledjük: a megbízható, jó CNG töltőállomás nem csak egy kompresszor meg egy tömlő, hanem egy igazán komplex gépészeti, elektronikai és informatikai rendszer.