Ljubljanában is Aspro működteti a tömegközlekedést


2012. június 02.   |   Írta: Késmárki Mátyás


Mint arról már régebben hírt adtunk, 2011. végén adták át Ljubljanában Szlovénia első CNG töltőállomását. Már az indulásnál igen ambíciózus célt tűzött ki a ljubljanai városvezetés: a város buszközlekedését fokozatosan földgázüzeműre kívánják átállítani. Képriportunkban bemutatjuk a ljubljanai CNG töltőállomást, amely két Aspro SCA-50-es kompresszoron alapul.

A buszok

Ljubljana lakossága kb. 275.000 fő, de a tömegközlekedés szerepe igen nagy. Mivel villamosok, troli és metró nincsenek, a tömegközlekedést kizárólag buszokkal oldják meg. A városban a parkolási lehetőségek igen korlátozottak, így az itteniek szívesen és sokat buszoznak. Ennek megfelelően a város nagy buszparkkal rendelkezik, zömében csuklós, alacsony padlós modellekkel:

 

A ljubljanai

A ljubljanai közlekedési vállalat első körben 20 új földgázüzemű Iveco Irisbus Citelis típusú buszt vásárolt, amelyek hatótávolsága 400-500 kilométer, fogyasztása pedig 30-35 kg CNG / 100 km. A buszokról részletes adatokat itt olvashat.

A kompresszorok

A telephelyen a gázhálózatban 10 bar nyomás állt rendelkezésre, így abban a szerencsés helyzetben volt a szlovén megrendelő, hogy itt három lépcsős CNG kompresszorok is megfelelőek a 250 bar nyomás előállítására.

Az Aspro SCA-50 kompresszor esetében a bemeneti nyomástartomány meglehetősen széles lehet, és mindig az adott nyomáshoz illeszkedő kompresszort kell választani. Az SCA-50-ről itt olvashat el egy részletes leírást

A 3 lépcsős modell, az SCA-50-3 legalább 7, legfeljebb 19 bar bemeneti nyomásról üzemeltethető. 10 baros bemenő nyomás esetén a teljesítménye 215 Nm3/h. Ilyenkor a motor áramfelvétele mindössze 37 kW, azaz köbméterenként csak 0,172 kW, ami nagyon kedvező. 1 kg CNG előállításához szükséges elektromos energia ára ebben az esetben:

0,172 kW / 0,7 kg/m3 * 50 Ft/kW = 12,3 Ft/kg

Kilogrammonként bruttó 12,3 Ft-ba kerül a CNG sűrítéséhez felhasznált villamos energia, ha az elektromos energia beszerzési ára bruttó 50 Ft. Ez igen kedvező, sok más CNG töltőállomással meg sem közelíthető érték.

A tömegközlekedés üzembiztonsága

Ami elromolhat, az el is romlik - ahogy Murphy törvénye meglehetősen pontosan leírja. Bár az Aspro kompresszorai a több évtizetes gyártási és üzemeltetési tapasztalatoknak köszönhetően rendkívül megbízhatóak, a műszaki hiba lehetősége, mint minden gép esetén, mindenképpen fennáll. Emiatt is választott a megrendelő 1 db 400-500 Nm3/h teljesítményű nagyobb kompresszor helyett két darab 215 Nm3/h teljesítményűt, mert az üzemeltetési biztonság így sokkal nagyobb.

Aspro SCA-50-es ikrek
A két kompresszor egymás mellett, közöttük a villámhárító

A két kompresszor egyidejű meghibásodásának az esélye már elhanyagolható. Bár a beruházás így valamivel drágább volt, azonban nem fordulhat elő, hogy a kompresszor műszaki hibája miatt az utasok reggel nem tudnak eljutni a munkahelyükre.

Aspro SCA-50 CNG kompresszorok
A két kompresszor hátulról

Buszok tankolása CNG-vel


Bár az SCA-50 rendelhető kompakt kivitelben is, 2 db CNG adagolóval felszerelve (lásd leírásunkat itt), jelen esetben a buszok tankolása miatt célszerűbb volt külön kútoszlopokat telepíteni.

A töltőállomás - a benzinkutakhoz hasonlóan - masszív, nagy méretű, és nem utolsósorban dekoratív esővédő tetőt kapott:

Masszív, dekoratív esővédő tető
Környezetbarát töltőállomáshoz szép környezetet illik teremteni

A 2 darab dupla CNG-s kútfejhez 4 jármű állhat oda egyszerre, így akár négy buszt is lehet párhuzamosan tankolni:

2 x dupla CNG kútfej
CNG kútoszlopok, a háttérben a buszokkal

Tárolók, kapacitás


Az Aspro SCA-50-es beépített prioritásvezérlő panellel rendelkezik, így több bankra osztott tárolóból képes optimálisan feltölteni a járművek tartályait. A több bankra osztott tárolók kihasználhatóságára majd egy későbbi cikkünkben fogunk visszatérni.

Mivel a buszok 100-130 kg CNG-t is vételezhetnek egyszerre, így kulcsfontosságú, hogy megfelelő mennyiségű tárolókapacitás álljon rendelkezésre, ne kelljen a buszvezetőknek sokat várakozniuk tankolás közben.

A ljubljanai töltőállomás 4800 liter CNG tárolókapacitással rendelkezik, ami kilogrammra átszámítva:

4800 l x 1 m3 / 4 l x 0,7 kg/m3 = 840 kg

Ebből a 840 kg-ból az elektronikus vezérlésű adagoló egyszerre kb. 40%-ot képes kihasználni (200 bar-ra feltankolni a járműveket), azaz a töltőállomáson 340 kg CNG tankolható azonnal, egy menetben. Az összesen 430 m3/h teljesítményű kompresszorok pedig óránként 300 kg CNG utántöltést biztosítanak.

Nyitva éjjel-nappal

A ljubljanai töltőállomásra mind műszakilag, mind esztétikailag büszke lehet a megrendelő és a kivitelező. A töltőállomás remélhetőleg gyorsan fellendíti Szlovéniában a földgázüzemű közlekedést, amely az erős olasz kapcsolatok miatt amúgy is várhatóan nagyon látványosan fog fejlődni.

CNG non stop
Éjszaka is nyitva

CNG non stop
Csak egyetlen árat kell kiírni, és az is nagyon ritkán változik

A CNG ára

A beruházás igen költséges volt, minden járulékos munkával együtt nettó 1,1 millió EUR értékű. Emiatt a földgázt nyilvánvalóan nem azon az áron árusítják, mint például Olaszország vagy Németország több évtizede működő kútjain.

CNG árak Ljubljanában
Az ár 1,170 EUR/kg, nem pedig 1,178 EUR/kg

A cikk írásakor érvényes 300 Ft/EUR árfolyamon átszámítva ez bizony 350 Ft körüli összeg. Az országban a gázolaj ára mindössze 400 Ft körül alakul (ezt irígykedve nézzük mi, magyarok), így a CNG versenyképessége még nem az igazi. Várhatóan a jövőben ez másként lesz, hiszen a két üzemanyag típusnak az ára két irányban fog változni:
  • a gázolaj ára emelkedik, hiszen az árban már gyakorlatilag nincs tartalék
  • a töltőállomás beruházásának megtérülése után a CNG árat lehet csökkenteni, és az esetleg megnyíló további töltőállomások ezt a folyamatot mindenképpen felgyorsítják

 

A tömegközlekedés CNG-re való átállítását azonban nem csak ez motiválja, itt a költségmegtakarítással egyenrangú, más szempontok is vannak:
  • a CNG-s buszok csendesebbek
  • a CNG-s buszok összehasonlíthatatlanul kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, mint a dízelek
  • a CNG-s buszok másodlagos piacán, használtan a járművek ára alacsonyabb, mint a dízeleké

 

Ezeket tekintetbe véve tökéletesen érthető Ljubljana döntése.

 

További olvasnivaló: