Ljubljanában is Aspro működteti a tömegközlekedést
2012. június 02. | Írta: Késmárki Mátyás
Mint arról már régebben hírt adtunk, 2011. végén adták át Ljubljanában Szlovénia első CNG töltőállomását. Már az indulásnál igen ambíciózus célt tűzött ki a ljubljanai városvezetés: a város buszközlekedését fokozatosan földgázüzeműre kívánják átállítani. Képriportunkban bemutatjuk a ljubljanai CNG töltőállomást, amely két Aspro SCA-50-es kompresszoron alapul.
A buszok
Ljubljana lakossága kb. 275.000 fő, de a tömegközlekedés szerepe igen nagy. Mivel villamosok, troli és metró nincsenek, a tömegközlekedést kizárólag buszokkal oldják meg. A városban a parkolási lehetőségek igen korlátozottak, így az itteniek szívesen és sokat buszoznak. Ennek megfelelően a város nagy buszparkkal rendelkezik, zömében csuklós, alacsony padlós modellekkel:

A ljubljanai közlekedési vállalat első körben 20 új földgázüzemű Iveco Irisbus Citelis típusú buszt vásárolt, amelyek hatótávolsága 400-500 kilométer, fogyasztása pedig 30-35 kg CNG / 100 km. A buszokról részletes adatokat itt olvashat.
A kompresszorok
A telephelyen a gázhálózatban 10 bar nyomás állt rendelkezésre, így abban a szerencsés helyzetben volt a szlovén megrendelő, hogy itt három lépcsős CNG kompresszorok is megfelelőek a 250 bar nyomás előállítására.Az Aspro SCA-50 kompresszor esetében a bemeneti nyomástartomány meglehetősen széles lehet, és mindig az adott nyomáshoz illeszkedő kompresszort kell választani. Az SCA-50-ről itt olvashat el egy részletes leírást
A 3 lépcsős modell, az SCA-50-3 legalább 7, legfeljebb 19 bar bemeneti nyomásról üzemeltethető. 10 baros bemenő nyomás esetén a teljesítménye 215 Nm3/h. Ilyenkor a motor áramfelvétele mindössze 37 kW, azaz köbméterenként csak 0,172 kW, ami nagyon kedvező. 1 kg CNG előállításához szükséges elektromos energia ára ebben az esetben:
0,172 kW / 0,7 kg/m3 * 50 Ft/kW = 12,3 Ft/kg
Kilogrammonként bruttó 12,3 Ft-ba kerül a CNG sűrítéséhez felhasznált villamos energia, ha az elektromos energia beszerzési ára bruttó 50 Ft. Ez igen kedvező, sok más CNG töltőállomással meg sem közelíthető érték.
A tömegközlekedés üzembiztonsága
Ami elromolhat, az el is romlik - ahogy Murphy törvénye meglehetősen pontosan leírja. Bár az Aspro kompresszorai a több évtizetes gyártási és üzemeltetési tapasztalatoknak köszönhetően rendkívül megbízhatóak, a műszaki hiba lehetősége, mint minden gép esetén, mindenképpen fennáll. Emiatt is választott a megrendelő 1 db 400-500 Nm3/h teljesítményű nagyobb kompresszor helyett két darab 215 Nm3/h teljesítményűt, mert az üzemeltetési biztonság így sokkal nagyobb.
A két kompresszor egymás mellett, közöttük a villámhárító
A két kompresszor egyidejű meghibásodásának az esélye már elhanyagolható. Bár a beruházás így valamivel drágább volt, azonban nem fordulhat elő, hogy a kompresszor műszaki hibája miatt az utasok reggel nem tudnak eljutni a munkahelyükre.

A két kompresszor hátulról
Buszok tankolása CNG-vel
Bár az SCA-50 rendelhető kompakt kivitelben is, 2 db CNG adagolóval felszerelve (lásd leírásunkat itt), jelen esetben a buszok tankolása miatt célszerűbb volt külön kútoszlopokat telepíteni.
A töltőállomás - a benzinkutakhoz hasonlóan - masszív, nagy méretű, és nem utolsósorban dekoratív esővédő tetőt kapott:

Környezetbarát töltőállomáshoz szép környezetet illik teremteni
A 2 darab dupla CNG-s kútfejhez 4 jármű állhat oda egyszerre, így akár négy buszt is lehet párhuzamosan tankolni:

CNG kútoszlopok, a háttérben a buszokkal
Tárolók, kapacitás
Az Aspro SCA-50-es beépített prioritásvezérlő panellel rendelkezik, így több bankra osztott tárolóból képes optimálisan feltölteni a járművek tartályait. A több bankra osztott tárolók kihasználhatóságára majd egy későbbi cikkünkben fogunk visszatérni.

CNG kútoszlopok, a háttérben a buszokkal
Tárolók, kapacitás
Mivel a buszok 100-130 kg CNG-t is vételezhetnek egyszerre, így kulcsfontosságú, hogy megfelelő mennyiségű tárolókapacitás álljon rendelkezésre, ne kelljen a buszvezetőknek sokat várakozniuk tankolás közben.
A ljubljanai töltőállomás 4800 liter CNG tárolókapacitással rendelkezik, ami kilogrammra átszámítva:
4800 l x 1 m3 / 4 l x 0,7 kg/m3 = 840 kg
Ebből a 840 kg-ból az elektronikus vezérlésű adagoló egyszerre kb. 40%-ot képes kihasználni (200 bar-ra feltankolni a járműveket), azaz a töltőállomáson 340 kg CNG tankolható azonnal, egy menetben. Az összesen 430 m3/h teljesítményű kompresszorok pedig óránként 300 kg CNG utántöltést biztosítanak.
Nyitva éjjel-nappal
A ljubljanai töltőállomásra mind műszakilag, mind esztétikailag büszke lehet a megrendelő és a kivitelező. A töltőállomás remélhetőleg gyorsan fellendíti Szlovéniában a földgázüzemű közlekedést, amely az erős olasz kapcsolatok miatt amúgy is várhatóan nagyon látványosan fog fejlődni.
Éjszaka is nyitva

Csak egyetlen árat kell kiírni, és az is nagyon ritkán változik
A CNG ára

Az ár 1,170 EUR/kg, nem pedig 1,178 EUR/kg
A cikk írásakor érvényes 300 Ft/EUR árfolyamon átszámítva ez bizony 350 Ft körüli összeg. Az országban a gázolaj ára mindössze 400 Ft körül alakul (ezt irígykedve nézzük mi, magyarok), így a CNG versenyképessége még nem az igazi. Várhatóan a jövőben ez másként lesz, hiszen a két üzemanyag típusnak az ára két irányban fog változni:
- a gázolaj ára emelkedik, hiszen az árban már gyakorlatilag nincs tartalék
- a töltőállomás beruházásának megtérülése után a CNG árat lehet csökkenteni, és az esetleg megnyíló további töltőállomások ezt a folyamatot mindenképpen felgyorsítják
- a CNG-s buszok csendesebbek
- a CNG-s buszok összehasonlíthatatlanul kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, mint a dízelek
- a CNG-s buszok másodlagos piacán, használtan a járművek ára alacsonyabb, mint a dízeleké
Ezeket tekintetbe véve tökéletesen érthető Ljubljana döntése.
További olvasnivaló:
- CNG tudástár
- Bemutatjuk az Aspro SCA-50-es CNG töltőállomás családot
- Legkisebb CNG töltőállomásunk, a Blue Line 20
- CNG hírek
- CNG töltőállomás kínálatunk
- CNG töltőállomás referenciáink