Földgáz híján biogázzal autóznak a svédek


2012. szeptember 30.   |   Írta: Brusznyiczki Vivien


Svédországban az óriási távolságok miatt a gázvezeték-rendszer egyáltalán nem hálózza be úgy az országot, mint Európa nagy részét. Emiatt a földgáz helyett 60%-ban biogázzal járnak a svéd gázos járművek: összesen kb. 40.000 darab

svdorszg_tltlloms.jpg


Az országban a gázautózásnak nagy hagyományai vannak: Svédország ma is az úttörők közé tartozik a CNG-ben:

Ország Metánnal működő járművek száma 2011-ben
Olaszország 779.090
Németország 96.215
Bulgária
61.506
Svédország 40.029
Franciaország 13.500

A legnagyobb hazai személygépkocsi-gyártó, a Volvo sokáig készített CNG-s autókat, amelyeket most is nagyon nagyra tartanak a CNG-s használt autók piacán. Ha valaki nagy CNG-s utazó limuzint szeretne vásárolni kedvező áron, automata váltóval, akkor szinte csak a Volvo V70-esek jöhetnek szóba, ezekből van számottevő mennyiség a használt piacon.

Sajnos gazdasági nehézségei és a kínai tulajdonosváltás miatt a Volvo Car Corporation valamikor 2008-ban befejezte a gázüzemű autók gyártását, de talán nem végleg: a Fiat például hatalmas növekedést regisztrált ebben a szegmensben, ami a Volvót is visszatérésre ösztönözheti idővel. A kínai tulajdonos ebben bizonyára nem lehet akadály: a CNG Kínában is igen népszerű, akárcsak egész Ázsiában.
Ezzel ellentétben a Volvo svéd kézben maradt haszongépjármű-ága továbbra is igen aktív például a CNG-s buszok gyártása terén.

Svédország gázvezeték-hálózata a délnyugati országrész kb. 300 kilométer átmérőjű területét éri el mindössze: az északabbra fekvő városokhoz ésszerű áron nem lehet ilyen típusú gázvezeték-rendszert kiépíteni. Hogy lehetséges akkor, hogy több mint egy tucat svéd nagyváros buszközlekedése működik kizárólag metánról? A megoldást a biogáz jelentette: jelenleg a közlekedésben felhasznált gázmennyiség 60%-a biogáz.

Svédországban egyébként havi kb. 10.000.000 kg, évente tehát 120.000.000 kg CNG-t tankolnak a felhasználók 180 töltőállomásról. A nyilvános töltőállomások döntő többsége 0-24 órában működik, bankkártyás fizetéssel, önkiszolgáló rendszerben.

Ez a mennyiség töltőállomásonként több, mint 50.000 kg havonta, ami közelíti az olaszországi 60.000 kg / töltőállomás / hó eladást. Ez a mennyiség már igen komoly profitot termel a töltőállomásokba beruházók számára.

A járművek eloszlása egyébként nem különbözik jelentősen a többi országban tapasztalhatónál:

Jármű osztálya Darabszám
Nehéz haszongépjármű 570
Busz 1750
Személygépkocsi 37.700

A nehéz haszongépjárművek többnyire kommunális járművek, kisebb részben teherautók, ahogy ez Európa többi részén is megszokott. A buszok után mindig a kommunális jármű flották a következők, amelyeket gázüzeműre állítanak át. Az NGVA statisztikáiból jól látható a CNG-s kommunális járművek és teherautók számának növekedése is évről évre.

A CNG-t Svédországban a kormányzat is ösztönzi, sok kisebb kedvezménnyel, amelyek együtt sokat jelentenek:
  • ingyenes vagy olcsóbb parkolás CNG-s járművel a belvárosokban
  • behajtási engedély dízel autók elől lezárt belvárosi területekre
  • 40%-os cégautó-adó mérséklés a gázüzemű autókra
  • a biometánon nincs jövedéki adó (a földgázon van, de csekély)
  • támogatási program biogáz-telepek kialakítására tisztítóval és CNG töltőállomással együtt

 

Svédország ezeknek a programoknak köszönhetően van abban a helyzetben ma, hogy az autói kb. 1%-a fut CNG-vel, ami jóval magasabb arány például a feltörekvő Németországénál, ahol ez mindössze 0,22%, bár igen gyorsan növekszik.

Gáz töltőállomás térkép Svédországban, a FordonsGas-tól:

http://www.fordonsgas.se/English_Filling_stations_DXNI-787_

 

Források: