Európai CNG ár körkép


2012. március 07.   |   Írta: Késmárki Mátyás


Az NGVA Europe (a földgázüzemű közlekedésért dolgozó európai egyesület) nemrég közzétette a hivatalos statisztikákat az európai CNG felhasználással kapcsolatban.

A statisztikákat elemezve érdekes dolgokra bukkanhatunk

Kivel hasonlítsuk össze Magyarországot?

Az összehasonlításban az alábbi országokat szerepeltettük:

  • Olaszország, mert vitathatatlanul itt a legnagyobb a CNG elterjedtsége Európában
  • Németország, mert itt a leglátványosabb a fejlődés
  • Ausztria, mert szomszédos ország, viszonylag fejlett CNG kultúrával
  • Csehország, mert cseh-magyar vegyesvállalat vagyunk, és mert 7 éve még ugyanott voltak ahol most mi
  • és természetesen Magyarország

 

Üzemanyag árak

Lássuk legelőször az üzemanyag árakat, hiszen leginkább ez foglalkoztat ma mindenkit:

 

CNG és gázolaj üzemanyagárak
Ország
CNG
Gázolaj
Összehasonlítás
  EUR/m3
EUR/kg
HUF/kg
EUR/l
HUF/l
 
Ausztria
0,81
1,11
333
1,38
414
80,41%
Csehország
0,69
0,95
284
1,40
420
67,51%
Németország
0,74
1,01
304
1,49
447
68,03%
Olaszország
0,64
0,88
263
1,66
498
52,81%
Magyarország
0,80
1,10
328
1,38
414
79,41%

Az adatok 2011. decemberiek, és 300 HUF/EUR árfolyamon számoltuk át. A statisztika készítői referencia árként a Főgáz Kőbányai úti töltőállomásának árait vették figyelembe. Forrás: http://www.ngvaeurope.eu/european-ngv-statistics

 

Ami elsőre szembeötlő, hogy a két versenyző üzemanyag-fajta (gázolaj és CNG) közötti árkülönbség Ausztriában és Magyarországon a legkisebb. Olaszországban viszont egészen megdöbbentő a különbség, ott nagyon könnyű meghozni a döntést járműbeszerzés esetén: a CNG feleannyiba kerül, mint a gázolaj.

 

Csehországban a CNG kétharmad-annyiba kerül, mint a gázolaj: ez már megfelelően motiválja az autósokat, ezért is fut ma 3500 CNG-s autó Csehország útjain.

 

De vizsgáljuk tovább a statisztikákat!

 

Töltőállomások és CNG-s járművek száma


Nézzük meg, hogy az egyes országokban hány töltőállomás és hány CNG-s jármű található, és hogyan aránylanak ezek a számok egymáshoz:

Járműpark és töltőállomások
Ország
Járművek
Töltőállomások
  Összes jármű
CNG-s járművek
CNG-s járművek aránya
Összes töltőállomások
1 töltőállomásra jutó CNG-s járművek száma
Ausztria
4 673 347
5 992
0,1282%
202
30
Csehország
5 134 682
3 477
0,0677%
49
71
Németország
44 240 519
96 215
0,2175%
903
107
Olaszország
40 894 491
779 090
1,9051%
858
908
Magyarország
3 691 400
322
0,0087%
3
107
Forrás: http://www.ngvaeurope.eu/european-ngv-statistics

A tanulságok itt is nyilvánvalóak: az érett piacokon sokkal több jármű jut egy-egy töltőállomásra, mint a felfutóban lévő piacokon. Ez természetes is, hiszen a CNG-s autópark nem tud fejlődni az infrastruktúra nélkül. Az infrastruktúra kiépülésének azonban (ha az árak is megfelelőek) az autópark "utánamegy", ahogy Németország esetében is megfigyelhető: ott a CNG-s járművek száma rendkívül dinamikusan növekszik évről évre.

 

És még egy, sokakat érdeklő kérdés: mennyi CNG-t ad el egy töltőállomás átlagosan? Szerencsére erre is vannak adatok:

 

CNG felhasználás
Ország
Töltőállomások
 Országos felhasználás
Töltőállomások
  Töltőállomások száma
Országos összes CNG eladás m3/hó
Országos összes CNG eladás kg/hó
Átlagos eladás töltőállomásonként kg/hó
Ausztria
202
     
Csehország
49
1 100 000
770 000
15 714
Németország
903
26 300 000
18 410 000
20 388
Olaszország
858
72 500 000
50 750 000
59 149
Magyarország
3
100 000
70 000
23 333
Forrás: http://www.ngvaeurope.eu/european-ngv-statistics

Az érett piacokon (mint Olaszország) tehát napi 2000 kg CNG eladásával is lehet számolni átlagosan, míg ez a fejlődő piacokon sokkal kevesebb, átlagosan csak 500 kg. Magyarországon a viszonylag magas fogyasztási átlagot a szegedi kúton tankoló buszok okozzák. Újabb töltőállomások nyitása után ez az érték minden bizonnyal alacsonyabb lesz.

 

Természetesen egy frekventáltabb, jobb helyen lévő, alacsony eladási árakkal működő CNG töltőállomásnál reális lehet az országos átlagokat jóval meghaladó felhasználás is, hiszen mint tudjuk, átlag igazából nem létezik, csak elméletben.

 

Számunkra a legérdekesebb ismét Csehország, ahol a piac fejlődése nagyon hasonlít a miénkhez. Hét évvel ezelőtt Csehországban is csak 450 CNG-s járművet tartottak nyilván. A magyarországi fejlődés azonban a rendkívül magas gázolaj-árak miatt elképzelhető, hogy sokkal gyorsabb lesz: a CNG-re való áttérésre a motiváció ma magasabb, mint valaha.

 

További olvasnivaló:

 

Újabb cikkünk a témában: