Emelkedett a CNG ára a GDF Suez töltőállomásain


2013. február 25.   |   Írta: Késmárki Mátyás


Az elmúlt napokban nagy vihart kavart a magyarországi CNG-felhasználók körében, hogy a GDF SUEZ 2013. február 1-től jelentősen, mintegy 25-30%-kal emelte a CNG eladási árát mindkét töltőállomásán.
gdf-suez.jpg
Felkerestük Szabó Csabát, a GDF Suez CNG-ért felelős üzletfejlesztési managerét, hogy megkérdezzük, mi áll az áremelés hátterében.

CNG Port: Szabó úr, a szegedi vevők sok-sok éven keresztül hozzá voltak szokva a 220 Ft körüli, a győriek pedig a 250 Ft körüli kilogrammonkénti CNG árakhoz. Mi az oka annak, hogy ilyen mértékben, és ilyen hirtelen emelték az árakat?

Szabó Csaba: A lakosság hozzászokott már ezekhez az árakhoz, ugyanis 2007 év eleje óta, azaz immár 6 éve nem volt (az ÁFÁ emelésen kívül) áremelés. Így ezek az árak a magyarországi gáz beszerzési árak mellett már nem voltak reálisak. Mivel a kútoszlop ár már évek óta nem követte a piaci árakat, így nem fedezte a kút működési költségeit és a nemrég megvalósult harmadik kompresszor elhelyezését sem.

CNG Port: Az amortizációval kapcsolatban sokan megjegyzik, hogy a töltőállomás nem éppen új, nem indokolt a technika árát szerepeltetni a gázárakban, mivel a beruházási költségek nyilván megtérültek már.

Szabó Csaba: Ez a kijelentés csak részben igaz. Annak ellenére, hogy a töltőállomás beruházási költségei már megtérültek, sem vállalatunknak, sem a felhasználóknak nem érdeke, hogy az állomás sokáig a jelenlegi állapotában maradjon. A töltőállomás technikája ugyan megbízható és időtálló, de láthatóan öregszik és felújításra, cserére szorul. Egy ilyen teljesítményű töltőállomás beruházási értéke több százmillió forint, amelyet a működésből ki kell tudnunk gazdálkodni.

CNG Port: Hogy érti, hogy ez a felhasználóknak is érdeke? Érdekük hogy többet fizessenek?

Szabó Csaba: A üzlet fenntárhatósága miatt a felhasználónak érdeke, hogy a reális árat fizessék, mely tartalmazza a gáz beszerezési árát és a töltőállomás biztonságos működéshez szükséges költségeket. Nem csak a járműtulajdonosok költségeinek, de a töltőállomás beruházásának is meg kell térülnie belátható időn belül. Eddig szinte minden haszon a jármű oldalon csapódott le (megtakarításként), ami fenntarthatatlanná teszi a működtetést.

Szeretném, ha a CNG a kútüzemeltetők számára is megtérülő beruházás lenne, így gyorsabban elterjedne – hasonlóan Nyugat-Európához – ez a környezetkímélő technológia. Fontos leszögezni, hogy aki CNG-t tankol, az aktuális áremelés után is jelentősen olcsóbban közlekedik, mintha benzinnel vagy gázolajjal járna.

Szegeden az autósok számára az üzemanyag-megtakarítás a gázolajjal összehasonlítva több, mint 30%. Nincs még egy olyan versenyképes technológia, amellyel ennyit lehetne megtakarítani, és úgy tűnik nem is lesz egyhamar. A CNG most is messze a leggazdaságosabb üzemanyag.

CNG Port: Korábban 50%-kal volt olcsóbb a szegedi CNG-vel járni, mint gázolajjal

Szabó Csaba: A múltban ez valóban így volt, de ahogy már említettem, ez az állapot fenntarthatatlan volt hosszútávon. A jelenlegi árazásunkat úgy alakítottuk ki, hogy működő és fenntartható legyen a CNG töltőállomás és a felhasználók továbbra is megtalálják számításaikat. Továbbá azt is megjegyezném, hogy Szegeden a jelenlegi 288 Ft-os ár még mindig a legalacsonyabb Magyarországon és Nyugat-Európához képest is olcsónak számit.

CNG Port: Tervezik-e a szolgáltatások bővítését, javítását a közeli jövőben?

Szabó Csaba: Igen, természetesen. Szegeden már most 3 kútkiálláson lehet folyamatosan tankolni napi 24 órában és hamarosan a kártyás fizetés is lehetségesé válik. Győrben pedig tervezzük a nyitva tartás meghosszabbítását, illetve a kút későbbi bővítése is felmerült már.

CNG Port: Köszönjük válaszait. Munkájához sok sikert, és nem utolsósorban kitartást kívánunk.