CNG töltőállomás bemutató - képriport


2012. augusztus 13.   |   Írta: Késmárki Mátyás


Még nyár elején, 2012. június 21-22-én látogatást tettünk Csehországban, Svoboda nad Úpou-ban. A tanulmányút célja a CNG technológia átfogó bemutatása ügyfeleink részére, különös tekintettel az Aspro CNG kompresszoraira.

Képriportunkban összefoglaljuk, mit is láttak vendégeink.

A töltőállomás

Svoboda nad Úpou egy kisváros, amelyet a magyarok közül kevesen ismernek, lévén hogy Észak-Csehországban található, a cseh-lengyel határ közelében, a hegyek között, és lakossága csak néhány ezer fő.

 

Itt található azonban az Osnado tömegközlekedési vállalat egyik regionális busztelephelye, ahol 13 CNG üzemű buszt tankolnak meg nap mint nap. Az E.ON létesített földgáz töltőállomást az Osnado részére, hosszú távú gázszállítási szerződés keretében.

 

(Bővebben a CNG és a buszok kapcsolatáról itt olvashat)

 

CNG üzemű járművek bemutatója

A látogatáson bemutattunk ügyfeleinknek földgáz üzemű személyautókat, kisáruszállítót és buszt is.

A legszebb darab talán a 6 hónapos Volkswagen Passat volt, egyik cseh kollégánk autója:

VW Passat Variant Comfortline 1.4 EcoFuel TSI

A VW Passat Variant Comfortline 1.4 EcoFuel TSI ára újonnan bruttó 8.170.000 Ft volt Csehországban.

Az autó gyárilag CNG-s kialakítású, fogyasztása 5-6 kg CNG / 100 km vegyes üzemben. CNG-s hatótávolsága kb. 400 km, benzinnel kiegészítve 800 km.

Az autó kétféle üzemanyaggal tankolható: benzinnel és földgázzal. Mindkét üzemanyag betöltőnyílása egyetlen tanksapka alatt kapott helyet:

VW Passat Variant Comfortline 1.4 EcoFuel TSI

A Volkswagen igen népszerű a földgázzal autózó csehek körében, hiszen az előző Passat sorozatból is láthattunk egy gyári CNG-s kialakítású autót:

VW Passat Variant CNG

A fenti autóknál olcsóbb, az átlagember számára inkább elérhető megoldást is bemutattunk. Ez egy CNG-re átépített Skoda Octavia volt, 1.6-os motorral:

Skoda Octavia CNG 1.6

A CNG világában kicsinek számító, utólag beépített 80 literes tartályba kb. 10 kg CNG tankolható, amivel 200 kilométert lehet megtenni ezzel az autóval. Két tartállyal 400 km-re növelhető a földgázos hatótáv. A benzintank mérete nem változott az átépítés során

A CNG-s kisáruszállítókat egy Fiat Ducato Natural Power reprezentálta. Hasonló földgázhajtású haszonjárművek tízezrei futnak Európa útjain.

Fiat Ducato Natural Power 3.0

A képen jól látszik, hogy a raktér semmit sem csökkent a CNG üzemtől: a tartályokat a gyártó Fiat a padlólemezbe rejtette. Az igazság az, hogy az egyetlen átépített Skoda kivételével egyik autón sem tudtuk megmutatni a CNG üzemanyagtartályokat. Gyakran a tulajdonos sem tudja pontosan, hogy hol vannak.

És persze bemutattuk egy CNG-s busz tankolását, hiszen a töltőállomást alapvetően buszok feltöltésére létesítette az E.ON

Iveco Irisbus Citelis CNG

A képen látható Iveco Irisbus Citelis CNG motorháza akár egy kézzel is felnyitható, pedig súlyos darab. Ennél a busznál a tankolás a motorházban elhelyezett NGV1 szabványú csatlakozón keresztül történik. Így kb. 10 perc teletölteni a buszt, de a kútoszlopon egyszerre két jármű is tankolhat.

A CNG töltőállomás

Svoboda nad Úpouban jelenleg 13 busz tankol földgázt erről a töltőállomásról. A jelenlegi kapacitás kb. 20 busz feltöltésére elegendő. Érdekes módon a kompresszor teljesítménye nem különösebben nagy: 130 Nm3/h. A jól méretezett tárolónak és a nagykapacitású kútoszlopnak köszönhetően mégis zökkenőmentes a töltőállomás működése.

A töltőállomást Pavel Chmátal, a CNG Port Kft. és a TvajaCNG s.r.o. főmérnöke mutatta be (az alábbi képen bal oldalon):

Pavel Chmátal

És a figyelmes hallgatóság:

CNG töltőállomás bemutató

A töltőállomás lelke az Aspro legkisebb, belépő szintű CNG kompresszora, az SCA-50-es. Az alábbi képen látható, hogy egy igen masszív szerkezetről van szó, még ha Dél-Amerikában ez kicsinek is számít:

Aspro SCA-50 CNG kompresszor

A kompresszor 4 fokozatú sűrítéssel éri el a 250 bar nyomást. A bemeneti nyomás 3 bar.

Mivel a buszközlekedés működtetése kritikus üzem, így a töltőállomás kapott egy tartalék, 20 Nm3/h teljesítményű kis kompresszort is. Ez a kis kompresszor naponta maximum 336 kg CNG előállítására képes, ami elegendő kb. 1000 km-nyi buszjárat működtetésére. Ha olyan jellegű műszaki hiba fordulna elő, hogy a nagy kompresszor meghibásodik, akkor a járatok kismértékű átszervezésével a tömegközlekedést továbbra is tudják biztosítani, igaz, jóval drágábban, hiszen ilyenkor a gázolajos buszok futnának többet. Jelenleg ugyanis a földgázos buszoknak van előnye, ezeket közlekedtetik minél többet, hiszen itt jelentkezik a 30%-os üzemanyag-megtakarítás.

A tartalék kompresszor a kép bal oldalán:

CNG tartalék kompresszor és gáz szárító

Középen pedig a bejövő gáz szárító látható. A gáz szárítása a CNG tecnhológiában igen fontos: ha túl sok vizet tartalmaz a sűrített földgáz, akkor a nagy nyomásról való hirtelen nyomáscsökkentés után az üzemanyag-rendszer lefagyhat.

Emiatt aztán a töltőállomásban helyet kapott egy nagynyomású gázszárító is:

Magasnyomású gázszárító

Így, ezzel a kétszeres szárítással garantálható a töltőállomáson tankolt CNG minősége télen-nyáron.

A kompresszor által összesűrített gáz a tároló palackkötegekbe kerül:

CNG tárolóköteg

A képen látható tároló összesített kapacitása 6 x 5 x 140l = 4200 liter
4200 literes térfogaton, 250 bar nyomáson 1050 Nm3 gáz tárolható, ami impozáns mennyiség. A tároló palackkötegek az optimális kihasználás miatt több fokozatra osztottak: emiatt lehetséges egy ilyen töltőállomáson felhalmozott sűrített gáz kb. 40%-át egy menetben járművekbe tankolni.

A palackkötegek szervezését az úgynevezett "priority panel"-en keresztül lehet beállítani és ellenőrizni:

Compac Priority Panel

A  priority panelen dől el, hogy a kompresszor az egyes tároló fokozatokat milyen sorrendben és mekkora nyomásra töltse fel.

A tároló palackkötegekből aztán a gáz a vezérlő elektronikán keresztül a kútoszlopba kerül, amely a kompresszor és a tárolók konténerétől kissé messzebb helyezkedik el:

Compac Laser CNG kútoszlop

A képen látható kútoszlopon kétféle kialakítású töltőfej is található: egy NGV1-es és egy NGV2-es. Párhuzamosan két jármű tankolható itt.
A kútoszlopok kapacitása 50 kg CNG/min, ami igen gyors feltöltést tesz lehetővé.

A CNG ára


Sokakat foglalkoztat a kissé nehezen érthető magyarországi CNG árak után a CNG árazása más országokban.

Svoboda nad Úpouban az E.ON és az Osnado tömegközlekedési vállalat között egy hosszú távú gázszolgáltatási szerződés van érvényben, amely mindkét fél részére garantálja a megtérülést.

Jelenleg a CNG kilója 25,3 cseh korona:

CNG árak

Ez átszámítva kb. 280 Ft-nak felel meg. Az alábbi képen egy nettó árakat feltüntető számla látható, ami a busz megtankolása után készült:

CNG árak

A CNG nettó ára tehát 21,08 CZK / kg, ami kb. 235 Ft / kg.

A CNG-s tapasztalatok összegzése


A járművek és a töltőállomás bemutatása után a CNG Port Kft egy mini-konferenciát tartott az egyik közeli szálloda konferencia-termében.

A konferencián az Osnado ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a földgázüzemű buszközlekedéssel kapcsolatban eddig minden előzetes elvárásuk teljesült:
  • Az üzemanyagon minimum 30%-ot spórolnak meg a gázolajhoz képest
  • A járművek karbantartási igénye nem nagyobb a dízel buszokénál
  • A buszvezetők és az utasok szerint a CNG-s buszok a napi használatban csak abban különböznek a dízelektől, hogy csendesebbek és nem kormolnak: minden tekintetben ugyanúgy használhatók mint gázolaj hajtású társaik

 

Pável Chmátal, a CNG Port Kft. főmérnöke előadásában bemutatta a földgázüzemű buszközlekedés helyzetét a világban, és az Aspro itt elfoglalt helyét.

 

CNG konferencia

 

Hogyan láttuk mi?

A tanulmányutat igen sikeresnek értékeltük, hiszen egy olyan kombinációt tudtunk bemutatni, ami ritka még egész Európában: egy viszonylag kis telephelyen, nem túlzottan nagy kapacitású kompresszorral, kevés autóbusszal vágtak bele a CNG-s tömegközlekedésbe.

 

Ügyfeleink láthatták, hogy a földgáz üzemű buszközlekedés beindításához nem kellenek milliárdok: kisebb összegből is gazdaságosan tető alá hozható egy ilyen projekt, amelyen minden résztvevő csak nyert. Hasonló beruházásokat Magyarországon is sikerre lehet vinni, hiszen a körülmények szinte ugyanolyanok, mint Csehországban. A megtérülési idő pedig az üzemanyag felhasználás függvényében akár 4-5 év is lehet.

 

További olvasnivaló a CNG-vel és a tömegközlekedéssel kapcsolatban: