Az Iveco teljes CNG-s járműkínálattal a magyar piacon


2011. december 09.   |   Írta: Késmárki Mátyás


Az Iveco a CNG technológia egyik úttörője, nemcsak hazánkban, de az egész világon.

Medveczki András, a Fiat Magyarország Kft. Iveco Divíziójának értékesítési és marketing igazgatója válaszolt ügyfeleink kérdéseire a CNG-s haszongépjárművekkel kapcsolatban:


Hol, melyik kereskedőnél lehet megvásárolni Magyarországon a CNG üzemű Iveco járműveket?

Az IVECO forgalmazási rendszerében minden márkakereskedő önálló importőre a haszongépjárműveknek, így technikai értelemben bármelyiküknél megrendelhetőek a CNG technológiával szerelt járművek. Tekintetbe véve, hogy a földgáz üzemű haszongépjárművek piaca még éppen csak kialakulóban van hazánkban, egyik kereskedésünk sem szerzett tapasztalatot ezek értékesítésében. Ennek ellenére bátran keressék meg hálózatunkat ilyen igényekkel, hiszen ezek – rajtuk keresztül – azonnal eljutnak hozzánk is és teljes gyári támogatással tudjuk segíteni a műszaki specifikáció és az értékesítés folyamatát.

Milyen szervizhálózat áll rendelkezésre? Minden Iveco szervizben javítanak, szervizelnek CNG-s járműveket?

Minden üzemeltetőt foglalkoztat ez a kérdés. Az IVECO CNG technológiás járműveit az IVECO saját gyáraiban szerelik össze, így minden komponensükre IVECO garancia érvényes. Ez mindenképpen pozitívum. A járművek javítását azonban technológiailag két részre kell bontani. A mechanikus illetve a gáz rendszert érintő javításokra. Mindkettőnek jól meghatározott feltételrendszere van. A gáz rendszert érintő javítások tekintetében jövő év elejétől kezdjük meg a felkészülést, ennek menetét azonban nagyban befolyásolja majd a kereslet nagysága illetve a megvásárolt járműflották földrajzi elhelyezkedése. Ha valakivel tárgyalásokat kezdünk ilyen járművek értékesítésére, akkor ezzel párhuzamosan –az üzemeltető telephelyének közelében – kiépítjük a megfelelő szervizkapacitást is.

Körülbelül hány százalékkal tér el ugyanolyan kiépítésű CNG és dízel üzemű jármű ára?

Az IVECO minden haszogépjármű kategóriában kínál CNG megoldásokat. Az árak ezért bizonyos szórást mutatnak. Egy könnyűkategóriás teherautó relatíve alacsonyabb árához képest a technológia felára akár 25% is lehet, míg egy drágább nehézkategóriás teherautón ez 20% körülire is lecsökkenhet. Haszongépjárművekről szólván az árakról mindig csak a jármű pontos specifikációja után lehet beszélnünk, ha már tudjuk a teljesítmény és hatótáv igényeket, hiszen ezek jelentősen befolyásolják a gázrendszer kapacitását, így árait is.

A várható élettartama a CNG-s vagy a dízel motornak nagyobb?

A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a legkorszerűbb motorjaink még nem érhettek el teljesítőképességük határára. Általánosságban elmondható, hogy a CNG motorok hőterhelése nagyobb de az alacsonyabb kompresszió miatt mechanikus terhelésük kisebb így az egyik tényező kiegyenlítheti a másikat. Az élettertam alapvetően a gondos üzemeltetésen és karbantartáson múlik.

Van-e különleges szerviz előírás a CNG-s modellekre, ami a dízelekre nem vonatkozik?

A fentiekben már említettem, hogy speciális felkészültséget igényel a CNG hajtású járművek szervizelése.

Milyen extra karbantartási költségekkel kell számolni a CNG-s motor élettartama során?

Mint minden esetben, itt is elmondható, hogy gondos üzemeltetés mellett alacsonyabb, míg hanyag üzemeltetés mellett magasabb lehet a karbantartás költsége. Néhány jellemző különbséget azért megemlítenék a dízel és a CNG üzemű járművek karbantartását illetően. Teherautós felhasználásnál – járműkategóriától függően – gyakrabban kell olajat cserélni. A szikragyújtás miatt gyertyákat is cserélni kell, a fixen beépített jelentős súlyú tartályok üres menetben is terhelik a futóműveket. A dízelekkel összehasonlítva azonban nem kell drága adagolófúvókákat cserélni, nincs drágán javítható nagynyomású üzemanyag szivattyú, nincs karbantartás illetve javítás igényes kipufogógáz utókezelés és ezeknek a súlya sem terheli a járművet.

Milyen hatótávolsága van az egyes CNG üzemű Iveco modelleknek? Tudjuk hogy függ a terheléstől, felépítménytől, de biztosan vannak irányadó adatok.

Nincsenek. A hatótávolság a beépíthető tartályok számától függ, ami persze kihatással van a felépítményezhetőségre illetve a hasznos terhelhetőségre. Általában elmondható, hogy a járművek üzemanyag költség megtakarítási képessége városi felhasználásban nyújtja a legnagyobb teljesítményt, így a felhasználók legtöbbször ilyen felhasználásokban alkalmazzák a technológiát- könnyű- és középkategóriában általános a 400 km-es hatótáv, nehézkategóriában néha ennél magasabb is lehet (ez tényleg csak a tartályok számától illetve a felhasználás módjától függ).

Hol helyezik el a gáztartályokat az Iveco haszonjárművekben? Csökkentik a hasznos rakteret?

Az IVECO Daily modelljének furgon változatánál az összes tartály a létraalváz hossztartói mellett és között helyezkednek el és nem vesznek el helyet a raktérből. A fülkés alváz kiviteleknél is ez a helyzet. Nehézteherautóknál, ha nagy hatótávolságra van szükség, az is előfordul, hogy az alváz síkja fölé is helyeznek tartályokat. Ilyenkor a felépítmény segédkeretét megfelelően kialakítva, szintén sík rakodóteret lehet létrehozni.

Milyen különleges célokra készült járműveket lehet CNG-vel megvásárolni az Iveco kínálatából?

Az IVECO, mint minden haszongépjármű gyártó felépítmények hordozására alkalmas fülkés alvázakat gyárt. Ezekre felépítmények gyártására szakosodott felépítménygyártók telepítenek az ügyfelek kívánsága szerinti, specializált – mondjuk éppen szemétszállító – felépítményeket. Számtalan európai városban működnek teherautóinkra szerelt különleges felépítmények, melyek gyártóival szoros kapcsolatot ápol gyárunk. Ezáltal lehetőségünk van különböző példákkal, referenciákkal szolgálni a lehető legtöbb felhasználási területen.

További információk, ajánlatkérés: