A gázautózás távoli múltja


2011. december 04.   |   Írta: Brusznyiczki Vivien


A gázautózás már több mint egy évszázadós múltra tekint vissza. Azt viszont kevesen tudják, hogy a II. Világháború alatt az üzemagyagok szűkössége miatt a civil gépjárművek 95%-át átállították fagáz üzeműre. Szinte minden autó mögött ott volt egy ormótlan gázosító kazán, ami az üzemanyagot állította elő a motor számára.

A fagázas technológia lényege: az üzemanyagként használt fát oxigénmentes környezetben addig hevítik, amíg szénhidrogén-tartalmának 60-90%-a gázzá nem alakul. Ezt a gázt azután a motorhoz vezetik, majd a szokásos módon gyújtógyertyával meggyújtják a hengerekben.

A gáz használata a világításban és a fűtésben nagyon nagy múltra tekint vissza. Az egykori gázgyárak a fenti eljáráshoz hasonló módon szilárd tüzelőanyagból (főként szénből) állítottak elő éghető gázkeveréket: ez volt a városi gáz. A technológiát ma nem igazán neveznénk környezetbarátnak, mivel az így keletkező gáz erősen mérgező, ráadásul tetemes mennyiségű hulladék is keletkezik a gyártás során. Nem véletlen, hogy a földgáz villámgyorsan szorította ki a városi gázt, vagy a fagázt, és ezeket csak válsághelyzetben vették elő ismét a mérnökök.

A II. Világháború során az európai államok a kőolajat szinte 100%-ban hadi célokra használták fel, civil célokra nem jutott: a benzinkutak "kiszáradtak". De mivel közlekedni kell, villámgyorsan megjelentek a fagáz-előállító berendezések, amelyeket utólag lehetett a járművekre szerelni. A járműveken szinte kivétel nélkül hátra kerültek a kazánok, a keletkező káros anyagok nagy mennyisége és a berendezés méretei miatt. Érdekes, hogy nagy autógyárak, mint a Volkswagen, a Peugeot vagy a Mercedes gyártottak sorozatban is fagáz hajtású járműveket: ezeknél a kazán ízlésesebb burkolatot kapott.

Hogy lássuk miről is van szó, íme két korai fagáz hajtású autó:
wooden_gas_from_lowtech_magazine.jpg
Forrás: http://www.lowtechmagazine.com/2010/01/wood-gas-cars.html

wooden_gas_peugeot_from_passionautomobile.jpg
Forrás: http://www.passionautomobile.com/retromobile/aventure-peugeot-retromobile-2009.html

Illetve egy mai, modern jármű, amiről minden részletet megtudhatunk a http://www.woodgas.nl/GB weboldalról:
wooden_gas_volvo.jpg

Ezzel a Volvóval 30 kg fa felhasználásával 100 km-t lehet megtenni. Ez kevesebb, mint 1000 Ft-os költséget jelent 100 kilométere vetítve. Az üzemeltetés kényelmetlenségei azonban olyan nagyok, hogy valószínűleg kevesen vállalnák ezt. Manapság leginkább csak hobbi a fagázas autózás, egy technikai érdekesség, amely egykor rendkívül elterjedt volt, ma már mégis kevesen emlékeznek rá.

További érdekes olvasnivalók:
Papp Gábor: Fagázzal működő autók
A Wikipédia szócikke a fagázról